Hogeschool van Amsterdam

Consumentenzaken

Hier vind je antwoord op een aantal veelgestelde vragen over consumentenzaken. Wil je advies over een van deze onderwerpen of heb je een andere vraag over consumentenzaken, neem dan contact op met Het Juridisch Spreekuur.

Een klacht indienen

Vind je dat je niet correct bent behandeld door een bedrijf of door de overheid? Maak dit dan kenbaar door een klacht in te dienen. Met een klacht kun je een bedrijf of de overheid niet dwingen om tot actie over te gaan, daarvoor stap je naar de rechter.

Een klacht tegen een bedrijf

Dien je klacht in bij het bedrijf of bij ConsuWijzer, een organisatie van de overheid. Is het bedrijf buiten Nederland gevestigd, maar wel lid van de Europese Unie, dan kan het Europees Consumenten Centrum helpen.

Een klacht tegen een zorgaanbieder

Je zorgaanbieder heeft een klachtencommissie waar je je klacht kunt indienen. Er is geen wettelijke termijn voor het behandelen van je klacht. Gaat je klacht over een zeer ernstige situatie, dan is de klachtencommissie verplicht om de zorgaanbieder hierover te informeren. De zorgaanbieder moet dan passende maatregelen nemen. Gebeurt dat niet, dan meldt de klachtencommissie dit bij de gezondheidsinspectie.

Een klacht tegen de overheid

Aan het indienen van een klacht tegen de overheid zijn bepaalde voorwaarden verbonden. Dien je klacht altijd in bij het betreffende orgaan. De situatie waarover de klacht gaat, mag niet langer dan een jaar geleden zijn. Ben je het niet eens met hoe je klacht is afgehandeld door de overheid, dan kun je naar de Nationale ombudsman, deze organisatie kijkt dan nog een keer naar je klacht.

Koop op afstand

Koop je iets op internet, telefonisch of aan de deur, dan heet dit koop op afstand. Er zijn bepaalde voorwaarden verbonden aan een koop op afstand. Zo is de verkoper verplicht om voordat je het product koopt, zijn naam en adresgegevens te geven. Doet hij dit niet, dan heb je het product niet gekocht en hoef je het dus ook niet te betalen.

Afzien van je koop

Wil je afzien van je koop? Dan heb je 14 dagen de tijd om dit kenbaar te maken aan de verkoper. Voor bederfelijke producten en producten waarvan de verzegeling is verbroken (zoals dvd's en computersoftware) geldt deze termijn niet. Stuur het product binnen 14 dagen terug naar de verkoper. De verkoper heeft daarna ook 14 dagen om je aankoopbedrag terug te storten.

 

26 november 2015