Hogeschool van Amsterdam

Veel animo voor HvA carrière-event

17 mrt 2017 15:17 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Waar liggen de kansen op de arbeidsmarkt? Wat heb je nodig om je eigen onderneming te starten? En hoe kun je jezelf het beste online profileren? Deze en nog veel meer vragen werden beantwoord tijdens het HvA carrière-event op 16 maart in het Kohnstammhuis.

Waar veel studenten en alumni snel achter kwamen, is dat de arbeidsmarkt de afgelopen tien jaar volop in beweging is geweest. Niet alleen de beroepen veranderen snel, maar ook de manier van solliciteren en het aanbod zijn erg veranderd. De studenten en alumni leerden aan de hand van verschillende workshops hoe ze zich kunnen aanpassen aan de moderne tijd. Zo was er een workshop over het inzetten van sociale kanalen zoals LinkedIn, waarbij het belang van een goed online profiel werd uitgelegd. Social media manager Thijs van de Reep (HvA): ‘Zeker zeventig procent van de sollicitaties gaat tegenwoordig mondeling of via social media. De laatste dertig procent komt uit kranten of van websites.’ Zijn workshop ging in op personal branding, het presenteren van je eigen merk aan anderen.

Nuttig

Naast workshops konden de bezoekers ook langs kraampjes om tips te krijgen over hun carrièrepad. Daarnaast was er een workshop van Annemarie Velers over het beginnen van een eigen bedrijf, wat zeer nuttig was voor de ondernemende studenten. Veel werkenden zijn vanuit loondienst ineens zelfstanding geworden de laatste jaren, waardoor het beginnen van een eigen onderneming een heuse trend is geworden. De studenten en alumni vonden de workshops ‘Elevator Pitchen’ en ‘Snelkookpan Netwerken’ ook zeer leerzaam voor hun toekomstige carrières.

Topondernemers

De speech van topondernemer Duncan Stutterheim trok veel aandacht. Zijn bericht aan de studenten: doe vooral dingen die dichtbij je staan. Ondernemen is doen en risico’s nemen. Een korte inleidende speech van rector Huib de Jong vestigde nogmaals de aandacht op het belang van een goede sollicitatiebrief en netwerken. Stutterheims belangrijkste advies? Niet te veel nadenken over wat je in het verleden had kunnen doen. Niks is vervelender dan na tien jaar denken: ‘Dit was ook een optie geweest.’

Door: Jesse de Kruijff