Hogeschool van Amsterdam

Jaar 3 en 4

In de eerste helft van het derde jaar kies je een tweede, verdiepende specialisatie waarin je vooral werkt op strategisch niveau.

Er zijn een aantal principes die bij elke specialisatie van toepassing en kenmerkend zijn voor jaar 3:

  • Strategisch niveau
  • Iteratief proces
  • Multidisciplinair
  • Zelfredzaamheid

Het accent per specialisatie verschilt. Tijdens de door jou gekozen specialisatie ga je aan de slag met een opdracht.

MIC biedt de volgende specialisaties aan: 

Hoe bind je je doelgroep aan jouw merk, hoe bouw je de community uit en welke strategie gebruik je hiervoor? En net zo belangrijk: welke mensen en middelen zet je in om je doelstellingen te bereiken? Dat ga je leren in de specialisatie Digitale Mediastrategieën.

Je krijgt alle nodige vakkennis om als community manager of social business manager aan de slag te gaan.

In de specialisatie Mediaondernemerschap richt je met drie andere studenten in een team een eigen mediabedrijf op. Je bedenkt met je groep een mediaformat of een unieke dienst in de mediabranche. Je schrijft daarvoor een kort (ondernemings)plan en vooral: je gaat het ook uitvoeren en verkopen. Denk aan events, games, online, mobiel, social media, etc. Je bent drie dagen per week zelf aan het werk in jullie eigen bedrijf, op een speciale locatie. Daarbij worden jullie als bedrijf en als individu ondersteund door een ervaren coach.

Daarnaast krijg je ook een uitdagende module: (strategische) marketing. In wekelijkse colleges krijg je extra theorie, en oefen je de uitgebreide cases op NIMA Consumentenmarketing B-niveau. Marketing op een pittig niveau, een goede aanvulling op je cv.

Ben je een denker én een doener? Creatief en praktisch? Gedreven, zelfstandig en kritisch? Van vele markten thuis als het gaat om het bedenken van formats en maken van content? Dan is de specialisatie Mediaconcepten wat voor jou.

Als deelnemer aan de specialisatie Mediaconcepten doorloop je in twee blokken het hele proces: van een vaag idee tot fraaie mediaproducten. Het uitgangspunt is niet het type medium, maar de vraag: wat wil ik bereiken? Pas daarna ga je nadenken over het concept, het soort content en de kanalen die je kunt gebruiken om je doel te bereiken. Dat kan een video- of audioproductie zijn, maar ook een evenement. Een magazine, digitaal of print. Of een e-book. Belangrijk is wel dat je goed kunt uitleggen waarom je voor dit concept en dat type content hebt gekozen. Daarvoor moet je strategisch kunnen denken en kijk hebben op trends in de samenleving en ontwikkelingen in de mediabranche en het gehele bedrijfsleven. Je kunt je laten inspireren door succesvolle concepten als LINDA. en De Wereld Draait Door en mediagenieke merken als NIKE en Red Bull.

In de tweede helft van het derde jaar en de eerste helft van het vierde jaar kies je een verbredende minor en doe je een beroepsvoorbereidende stage. De volgorde kies je zelf. 

Minor

De minor is een programma van een halfjaar (een semester, 30 studiepunten) waarmee je je kennis kunt verbreden of verdiepen. Je kunt kiezen voor een minor van MIC of een andere HvA-minor. Je mag er ook voor naar een andere hogeschool of universiteit. Voorbeelden van minoren die we op dit moment aanbieden:

  • Beeld
  • International Journalism
  • Publishing
  • Jeugd en Media
  • Online Management
  • Schrijven in Opdracht

MIC werkt nauw samen met de opleiding Communicatie (CO). Het is ook mogelijk om derdejaarsspecialisaties van CO als minor te kiezen (m.u.v. Concept en Creatie als je al Mediaconcepten hebt gedaan). Daarmee word je nog meer allround.

Kijk voor meer informatie op de pagina over minoren

Afstuderen

In het tweede semester van het vierde jaar ga je bewijzen dat je beroepsbekwaam bent. Je bewijst dat je het eindniveau van de opleiding hebt behaald. Dit doe je door een afstudeervariant te kiezen en deze variant individueel te volgen. Je kunt kiezen uit drie varianten:

  • Een onderzoeksopdracht
  • Een product maken
  • Een eigen onderneming opstarten

Deze varianten zijn ontwikkeld, zodat je zelf kunt kiezen hoe je de opleiding afsluit. Zo kies je zelf de variant waar je talenten het beste naar voren kunnen komen in de afstudeeropdracht. Met het resultaat kan je jezelf ook goed profileren na de opleiding richting werkgevers en andere externe partijen.

Je onderzoekt bijvoorbeeld hoe de gebruiksvriendelijkheid van een website verhoogd kan worden of hoe goed een app van een tijdschrift functioneert. Je kunt bijvoorbeeld ook een socialmediastrategie voor een dramaserie opstellen of een klanttevredenheidsonderzoek voor een datingsite uitvoeren.

Nadat je de afstudeervariant (voor 25 studiepunten) succesvol hebt afgesloten, mag je deelnemen aan een eindassessment (5 studiepunten). In dit eindassessment ga je aan de hand van een gesprek en een portfolio aantonen dat je de vijf competenties van de opleiding op het juiste eindniveau beheerst. Na een succesvol eindgesprek mag je je verdiende getuigschrift ophalen.

Gepubliceerd door  Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie 17 oktober 2016