Hogeschool van Amsterdam

Jaar 2

Het algemene programma loopt door tot in het eerste blok van het tweede jaar. In het volgende blok loop je een oriënterende stage van tien weken. Lees meer over stage via het menu-item stage

Halverwege het tweede jaar kies je voor een verdiepende specialisatie van een halfjaar. 

MIC biedt de volgende specialisaties aan:

  • Tekstschrijven
  • Audiovisuele Producties
  • Mediamarketing
  • Digitale Media

Tekstschrijven

De specialisatie Tekstschrijven sluit aan op de schrijfmodules uit de propedeuse. Schrijven leer je door kilometers te maken. Je bekwaamt je verder in de verschillende redactionele genres: van nieuwsbericht tot interview, van webtekst tot column. Je leert ook commerciële teksten schrijven. Kortom: je bent straks een zeer kundig tekstschrijver voor alle platforms. Daarnaast krijg je een stevige basis in taalbeheersing en de module maatschappelijk debat.

Audiovisuele Producties

De specialisatie Audiovisuele Producties bereidt je voor op functies voor en achter de schermen in de audiovisuele sector. Je leert in deze specialisatie de beginselen van televisie- en radiomaken, waarbij je voortborduurt op vakken uit de propedeuse. Hoe kom je aan onderwerpen en gasten? Hoe houd je een voorgesprek? Hoe bouw je een uitzending op? Hoe maak je een reportage? Dat is waar het om draait bij de specialisatie Audiovisuele Producties. Daarnaast leer je hoe je jezelf als freelancer ‘in de markt zet’, welke ethische kwesties er spelen rondom audio en video en doe je onderzoek op basis van de kijk- en luistercijfers van programma’s.

Mediamarketing

De specialisatie Mediamarketing bereidt je voor op het veelzijdige beroep van mediamarketeer in de 21ste eeuw. Dat betekent dat je thuis bent in de dynamische mediabranche en alles weet van zaken als mediaformats, verdienmodellen, event marketing, marktonderzoek, branding, enzovoort. Twee praktijkgerichte projecten helpen je die kennis eigen te maken. In deze specialisatie verdiep je je marketingkennis bij vakken als Marketing Management en ontwikkel je creatieve en commerciële skills bij Communicatie voor marketeers en Concepting en Creativiteit.

Digitale Media

In de specialisatie Digitale Media ga je aan de slag met het digitaal publiceren van tekst, beeld of audiovisueel materiaal (de content) in een crossmediale context. Je werkt aan digitale mediaproducten, zoals bijvoorbeeld een app of een website. De vraag is natuurlijk: hoe maak je zo’n applicatie? Hoe maak en beheer je de content? En hoe presenteer je die content zo aantrekkelijk mogelijk en zorg je dat content vindbaar is? Je leert dit allemaal in de specialisatie Digitale Media.

Gepubliceerd door  Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie 31 augustus 2016