Hogeschool van Amsterdam

Jaar 3 en 4

In de eerste helft van het derde jaar kies je een tweede, verdiepende specialisatie waarin je vooral werkt op strategisch niveau.

Communicatie biedt de volgende specialisaties aan:  

In deze specialisatie staat de rol van creativiteit in communicatie centraal. Je gaat je bijvoorbeeld verdiepen in hoe een creatief team aan bureauzijde te werk gaat wanneer ze een creatief communicatieconcept ontwikkelen. Hoe kan een creatief team goed worden gebriefd? Waar kan een creatief team door worden geïnspireerd? En welke rol kan onderzoek spelen bij het ontwikkelen en concepttesten van creatieve communicatieconcepten? Je gaat ook zelf op basis van verschillende briefings uit de praktijk creatieve concepten bedenken vooral om te ervaren hoeveel hierbij komt kijken en hoe je creatief werk goed kunt beoordelen.

Als groep ga je voor een opdrachtgever uit de praktijk een communicatieconcept ontwikkelen. En je leert adviesvaardigheden ontwikkelen die je kunt gebruiken bij het presenteren van creatief werk aan je opdrachtgever. Mediakeuzes zijn een onmisbaar onderdeel van een communicatiecampagne. Maar hoe kan je een campagne managen en welke mediastrategie kies je? In deze specialisatie ga je hoofdzakelijk analyseren en ontwikkelen. Je staat vooral stil bij welke strategische keuzes er gemaakt worden om vervolgens deze keuzes te vertalen in een creatief idee en een communicatieconcept.

Een kleiner onderdeel, en een heel praktisch deel van deze specialisatie zal zijn om daadwerkelijk een creatief concept uit te werken tot een concreet fysiek eindresultaat met behulp van de software Adobe Premiere Pro, Photoshop en Indesign.

“Fusie van UPC en Ziggo kost 900 banen”, “Philips stopt met verkoop gloeilampen” en “Bruna gaat zich fit maken voor de toekomst”. Dit zijn wat krantenkoppen. Bedrijven veranderen. En ze willen dat medewerkers ook veranderen. Dat gaat niet vanzelf. Mensen weten soms niet wat de veranderingen inhouden. Daar worden ze onzeker van. Of boos. Soms hebben ze geen zin meer om de handen uit de mouwen te steken. Wat kun je hiermee als communicatieadviseur?

Communicatie kan helpen bij veranderingen in bedrijven. De noodzaak van veranderen wordt duidelijk. Dat geldt ook voor de nieuwe koers die het bedrijf gaat varen. Zo kan een nieuw houvast voor de toekomst ontstaan. En dat kan mensen weer inspireren en motiveren. Hoe pak je dat aan?

Communicatie bij verandering is de specialisatie voor jou als je je wilt vastbijten in een organisatie. Je laat pas los als je alles weet. Je bent geïnteresseerd in wat mensen beweegt. Met inzichten uit de psychologie, in veranderstrategieën en communicatie pak je de problemen aan. Je bedenkt creatieve oplossingen voor veranderingen van bedrijven én van mensen.

In de specialisatie Reputatiemanagement ga je reputatie vanuit een strategisch perspectief bekijken. Welke trends komen op in de maatschappij, wat gebeurt er in de samenleving, de politiek en in de media wat van invloed is op de organisatie? Hoe kan een organisatie inspelen op deze ontwikkelingen en op de verwachtingen van al haar stakeholders om haar reputatie te versterken? Je leert in deze specialisatie te kijken en te luisteren naar de buitenwereld en naar de interne organisatie om afstemming te bereiken tussen wie de organisatie wil zijn en hoe stakeholders haar zien. Want een goede reputatie leidt tot meer aankopen, enthousiaste merkambassadeurs, betrokken medewerkers, betere financiële resultaten en een goede buffer bij tegenslagen.

In de tweede helft van het derde jaar en de eerste helft van het vierde jaar kies je een verbredende minor en doe je een beroepsvoorbereidende  stage. De volgorde kies je zelf.

Minor

De minor is een programma van een halfjaar (één semester, 30 studiepunten) waarmee je je kennis kunt verbreden of verdiepen. Je kunt kiezen om één van de twee andere specialisaties van Communicatie die je niet kiest als een minor te volgen of een andere HvA-minor te doen. Je mag er ook voor naar een andere hogeschool of universiteit. Communicatie werkt nauw samen met de mediaopleiding Media, Informatie en Communicatie (MIC). Het is ook mogelijk om één van de drie derdejaarsspecialisaties van MIC als minor te kiezen (m.u.v. Mediaconcepten als je al Concept en Creatie hebt gedaan). Daarmee word je nog meer allround.’

Kijk voor meer informatie op de pagina over Minoren.

Afstuderen

Het afstuderen bestaat uit twee delen. Een eindassessment voor 5 ects en een afstudeeropdracht voor 25 ects. Het bijzondere van onze afstudeeropdracht is dat je mag kiezen uit 3 varianten: een onderzoeksopdracht, een beroepsproduct of een eigen onderneming. We sluiten daarbij aan op wat je gewend bent: een studie waarbij je zelf mag kiezen. Maar vooral ook willen we je daarmee de kans bieden om af te studeren op een manier die bij je past en waarmee je de spotlight kan zetten op de competenties waar je goed in bent. Terwijl je tegelijkertijd laat zien dat je aan alle hbo-eindkwalificaties voldoet. Assessment en afstudeeropdracht laten zien dat je beroepsbekwaam bent. We laten je met een gerust hart toe tot de arbeidsmarkt.

Gepubliceerd door  Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie 17 oktober 2016