Hogeschool van Amsterdam

Afstudeerrichting Sportmarketing

Gespecialiseerde afstudeerrichting

Sportmarketing

Sportmarketing is een afstudeerrichting van Commerciële Economie. Nadat je het eerste jaar minimaal 50 van de 60 studiepunten van de opleiding Commerciële Economie hebt gehaald, start je in de hoofdfase afstudeerrichting Sportmarketing. Als je Sportmarketing hebt gestudeerd, weet je niet alleen alles over marketing, reclame en media, je weet dit ook nog eens toe te passen in de wereld van de commerciële sport.

Is Sportmarketing iets voor jou?

Is sport je lust en je leven, maar ben je ook geïnteresseerd in de commerciële kant van sport? Ben je een organisatietalent, initiatiefrijk en communicatief vaardig? En heb je ook een gezonde dosis lef? Dan voel jij je misschien wel thuis bij Sportmarketing.

Van sponsormanager tot productmanager

Heb je deze afstudeerrichting met succes afgerond, dan kun je in principe veel kanten op. Je kunt bijvoorbeeld gaan werken als sponsormanager bij een groot bedrijf. Of je kiest voor een baan als productiemanager bij een sportkledingmerk. Ga je liever voor een marketingfunctie bij een sportbond of wil je graag sportevenementen organiseren? Er is veel mogelijk met Sportmarketing.

Ook buiten de sportbranche kun je aan de slag

Sportmarketing is een afstudeerrichting voor sportfanaten die graag aan de slag willen in de sportbranche. Maar valt je oog na afloop op een leuke marketingfunctie in een ander vakgebied, dan is dat geen probleem. Je hebt een bachelordiploma Commerciële Economie op zak en kunt dus veel kanten op.

Studieprogramma

De afstudeerrichting Sportmarketing is sterk praktijkgericht. Je wisselt colleges en trainingen af met realistische praktijkopdrachten, waar je zowel individueel als in groepsverband aan werkt. Elk studiejaar bestaat uit vier blokken van tien weken.

Tweede jaar: realistische projecten

Tijdens het tweede jaar krijg je de nodige theorie, zoals Sportsponsoring, Sportmanagement, Sportevenementenorganisatie en Sport en Recht. Je past deze theorie ook toe in projecten. Je kijkt bijvoorbeeld naar de ontwikkeling van commercie in de schaatswereld of onderzoekt de haalbaarheid van een groot sportevenement.

Sporten tijdens je studie

Als je de afstudeerrichting Sportmarketing volgt, ben je een groot sportliefhebber. Daarom ben je vier uur per week aan het sporten zodra je aan de slag gaat bij Sportmarketing.

Derde en vierde jaar: zelf richting geven

De laatste twee jaar kun je zelf richting geven aan je afstudeerrichting. Je volgt een halfjaar een internationaal programma, bijvoorbeeld door uitwisseling met een buitenlandse universiteit, een internationale stage of een internationaal semester binnen HvA Economie en Management / HES. Ook volg je een minor, waarmee je je studie kunt verbreden of verdiepen. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor Marketing en Management van de Sport(vereniging) of de Engelstalige minor Business of Sports & Events.

Waar loop jij stage?

Tijdens de stage in het derde jaar leer je de praktijk echt van binnenuit kennen. Bijvoorbeeld bij een sportschool, een sportmerk of een sportbond waar je bijvoorbeeld een marktonderzoek doet, advies uitbrengt of een evenementenplan schrijft. En als je het interessant lijkt om je bij een multinational te richten op het sponsorbeleid, kan dat natuurlijk ook. Dit kan zowel in Nederland of in het buitenland.

Afsluiten met een afstudeeropdracht

In het laatste jaar studeer je af met een afstudeeropdracht over een sporteconomisch vraagstuk. Je ontwikkelt bijvoorbeeld een marketingplan voor een nieuw digitaal sportkanaal, of je doet onderzoek naar het effect van een reclamecampagne op het imago van een sportmerk. Na je afstudeeropdracht ben je goed voorbereid op een baan in de sportbranche.

Als ik er achter kom dat ik de verkeerde keuze heb gemaakt, wat dan?

Mocht blijken dat de afstudeerrichting niet bij je past, dan kan je in overleg met je coach en de opleiding besluiten over te stappen naar de brede afstudeerrichting Marketing & Sales.

 

9 februari 2015