Hogeschool van Amsterdam

Stages

Bij de opleiding Media, Informatie en Communicatie (MIC) zijn er twee stageperiodes. In het tweede studiejaar gaan studenten een beroepsoriënterende stage lopen van tien weken en in het derde of vierde studiejaar lopen zij een beroepsvoorbereidende stage van 20 weken.

Hoe kan je de dynamische mediawereld beter leren kennen dan door er zelf in te opereren? Daarom gaan onze studenten al in hun tweede studiejaar het werkveld in. Deze stage start begin november. Tijdens deze stage is de student werkzaam in een organisatie die zich bezighoudt met het vervaardigen van een mediaproduct. Voor de hand liggen productiebedrijven en redacties, maar ook communicatieafdelingen van andere soorten bedrijven blijken interessante kweekvijvers voor onze studenten. De bedoeling van deze korte stage is dat studenten zich oriënteren op het werkveld en werken aan de vastgestelde competenties. 

De beroepsvoorbereidende stage van twintig weken start in februari of in september. Er zijn twee startmomenten waar de student uit kan kiezen. De stageduur blijft wel hetzelfde, namelijk 20 weken, ofwel 800 uur. 

Voor aanvang van deze stage heeft de student twee specialisaties gedaan. Eén specialisatie in studiejaar twee namelijk; Audiovisuele Producties, Digitale Media, Mediamarketing of Tekstschrijven en één in studiejaar drie namelijk; Digitale Mediastrategieën, Mediaondernemerschap of Mediaconcepten. 

Doel stage 

Het doel van de stages is dat de studenten hun verworven kennis en vaardigheden in de praktijk kunnen brengen en deze kunnen toetsen. Tevens is de stageperiode een goed moment voor de studenten om zich verder te ontwikkelen in één of meer mediaberoepsrollen.

De competenties waar de studenten aan werken tijdens hun stage zijn: 

  • Analyseren en onderzoeken
  • Ondernemen en publishing
  • Aggregeren, organiseren en cureren van content
  • Ontwerpen en creëren van mediaformats en content
  • Professioneel handelen.

Geschikte stageplaats 

Geschikte stageplaatsen zijn bij voorkeur bij organisaties met drie of meer vaste medewerkers die actief zijn in het media- of communicatiewerkveld. De praktijkbegeleider heeft zelf een media- of communicatieopleiding (op hbo- of wo-niveau) afgerond en neemt de tijd om de stagiair te begeleiden en van inhoudelijke feedback te voorzien. Het stagebedrijf biedt de stagiair de mogelijkheid om op hbo-niveau werkzaam te zijn. De stagiair krijgt daarbij een gevarieerd takenpakket met toenemende zelfstandigheid en verantwoordelijkheid.

Voorbeelden van bedrijven waar MIC-studenten stage hebben gelopen:

Sanoma Media Nederland, Talpa Producties, RTL Nederland, ING Nederland, Emerce, Blue Circle, Telegraaf Media Groep, Sanoma, Weekbladpers, BrandDeli, Stage Entertainment, NOS, Gemeente Amsterdam, Ziggo Dome, NS, NPO, MTV Networks, AFC Ajax, Greenpeace, HEMA. 

Gepubliceerd door  Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie 9 november 2015