Hogeschool van Amsterdam

Network Cultures

Het lectoraat Network Cultures (INC) van de Hogeschool van Amsterdam zet zich in om via toegepast onderzoek, evenementen en boek en essay publicaties vorm te geven aan het onderzoeksgebied en werkveld van de digitale cultuur. De projecten van het INC hebben onder meer betrekking op social media, digitaal en hybride publiceren, zoekmachines, online video art, webdesign en digitale geldsystemen en verdienmodellen.

Centraal bij het lectoraat Network Cultures staat het ontwikkelen van duurzame en interdisciplinaire kennisnetwerken. Onderwerpen die in opkomst zijn worden geïdentificeerd en op en toegepaste wijze onderzocht. De evenementen die het INC organiseert vormen een sleutelfase binnen dit proces; journalisten, activisten, kunstenaars, programmeurs en wetenschappers delen opgedane kennis en leggen daarmee de basis voor een gedegen interdisciplinair kennisnetwerk.

Uitkomsten van de projecten van het lectoraat liggen zowel op het virtuele vlak, online netwerken, mailinglijsten, platformen, en digitale toolkits, maar ook op een meer tastbare kant van boekenreeksen i.s.m. nai010 uitgevers, workshops, onderwijsprogramma’s en hackathons.

Meer informatie over Network Cultures kun je vinden op de eigen website: networkcultures.org

Network Cultures op Flickr

Videoverslag Unlike Us #3 2013 - Design or Decline