Hogeschool van Amsterdam

Afstudeeropdrachten

Bij de opleiding Media, Informatie en Communicatie (MIC) is er een afstudeerperiode waarin de vierdejaars aan de slag gaan met een afstudeeropdracht voor een opdrachtgever.

Afstuderen (20 weken)

Studenten sluiten de opleiding MIC af met een afstudeeropdracht. Deze opdracht is als een proeve van bekwaamheid en biedt studenten de kans om te laten zien dat ze op hbo-niveau kunnen functioneren in de beroepspraktijk. Hiertoe doen ze een beroep op alle kennis (zowel theoretisch als praktisch) die ze in de eerdere jaren op de opleiding hebben opgedaan.
Tijdens de afstudeeropdracht gaat de student een onderzoek doen om een beroepsproduct te ontwikkelen of verbeteren. Gedurende deze periode van twintig weken werkt de student uitsluitend aan zijn onderzoek, en is dus niet inzetbaar voor andere werkzaamheden. De afstudeeropdracht kan uiteraard ook vertrouwelijk uitgevoerd worden. 
Na de periode van desk- en fieldresearch levert de student zijn bevindingen in een product op. Dit product is vernieuwend, bruikbaar, relevant en origineel. Daarbij voldoet het product aan een professionele standaard en is het dankzij het onderzoek goed onderbouwd. Samen bieden onderzoek en product vaak interessante inzichten en concrete actiepunten waarmee de opdrachtgever aan de slag kan. 

Voorbeelden van onderwerpen waar MIC-studenten op afstuderen:

  • Een redactionele formule voor een online magazine voor 65+’ers
  • Een advies en prototype voor een kindersite voor Discovery
  • De implementatie van videocontent op Tweakers.net
  • De waardering van Radio 1-luisteraars voor een programmaformat
  • Een socialmediastrategie voor Glamour
  • Een second-screentoepassing voor Heel Holland Bakt
Gepubliceerd door  Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie 12 oktober 2015