Hogeschool van Amsterdam

Virtuele verwachting, Fysieke beleving (VvFb)

Project

In het onderzoeksproject ‘Virtuele verwachting, Fysieke beleving’ wordt kennis gebundeld op het terrein van de techniek, human machine interaction, retail, mode, marketing en creatieve industrie. Het doel is het ontwikkelen en toepassen van media- en ICT-innovaties voor het beïnvloeden van de winkelbeleving en het koopgedrag van shoppers in de modesector, zowel fysiek als online. De online beleving – op internet thuis, of via een scherm, zuil, tablet of smartphone in de winkel – schept verwachtingen, die worden waargemaakt als je het product fysiek in handen hebt, thuis of in de winkel. Vandaar de titel: Virtuele verwachting, Fysieke beleving.

VVFB project

Het onderzoeksproject ‘Virtuele verwachting, Fysieke beleving’richt zich op drie onderzoekslijnen, vanuit drie verschillende gezichtspunten:

  • Vanuit een technologisch gezichtspunt: het ontwikkelingen van technologie voor het virtueel passen, de interactie met schermen (gesture-based browsing) en de smartphone. Denk bijvoorbeeld aan consumenten die eerst virtueel passen op een scherm en dan met hun smartphone verder de winkel ingaan.
  • Vanuit een retail gezichtspunt: hoe gaan de verschillende verkoopkanalen, virtueel en fysiek samen? Krijgen we in de toekomst een ketenomkering waarbij de consument zijn kleding virtueel ontwerpt, die even later automatisch gemaakt wordt, als maatwerk af te halen?
  • Vanuit het gezichtspunt van de consument: het gaat om de klant, zijn winkelbeleving en zijn koopbeslissingen. En welke rol speelt technologie hierbij?

 

Ga voor meer informatie naar de website van Saxion