Hogeschool van Amsterdam

Programma Ondernemerschap

Store Innovation & Entrepreneurship

Retailers helpen innoveren

Binnen het Store Innovation Lab werken winkeliers uit het MKB, brancheorganisaties en aanbieders van instore (internet)technologie, samen met onderzoekers, studenten en docenten van de hogeschool van Amsterdam (HvA). Het belangrijkste doel van deze samenwerking is om retailers te helpen met innoveren. Middels praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek en experimenten worden technologische innovaties gevalideerd en toekomstbestendige winkelconcepten ontwikkeld.

Door toenemende concurrentie van het Internet en het veranderende consumentengedrag wordt de fysieke winkel steeds minder bezocht. Dit heeft als gevolg dat de omzet achter blijft en veel winkeliers genoodzaakt zijn om hun deuren te sluiten. Zowel het aantrekken van meer winkelbezoekers als het beter bedienen van deze bezoekers, behoren tot de belangrijkste uitdagingen waar winkeliers momenteel voor staan.

Technologische innovaties maken het mogelijk om businessmodellen van fysieke winkels te vernieuwen, zodat deze winkels zowel competitiever als aantrekkelijker worden voor de winkelende consument. Het is echter een tijdrovend en kostbaar proces om te experimenteren met verschillende soorten technologie. Dit kan niet iedere winkelier zich vandaag de dag permitteren. De HvA wil, als kennispartner, winkeliers ondersteunen door te onderzoeken welke technologische innovaties, van interactieve etalages, digitale passpiegels tot hologramtechnieken, een positief effect hebben op de klantbeleving, het winkelbezoek en de omzet van de individuele winkelier.

Een voetganger loopt langs een winkel die uitverkoop heeft wegens opheffing.
Gepubliceerd door  Ondernemerschap 5 december 2016