Programma Ondernemerschap

Meet the Team Iteke van Hille

25 apr 2024 13:35 | Ondernemerschap

Wie zijn de onderzoekers van het lectoraat Entrepreneurship en waar houden ze zich mee bezig? In deze rubriek stellen we graag een van de onderzoekers uit het lectoraat aan jullie voor! Deze keer Iteke van Hille. Iteke houdt zich bezig met multi-sector (publiek, privaat en non-profit) samenwerking voor verduurzaming en is gedreven om met haar onderzoek impact te maken voor de praktijk. Ze raakt enthousiast als ze verschillende visies en belangen bij elkaar kan brengen. Is Iteke niet aan het werk of druk met haar gezin, dan speelt ze het liefst piano en basketbal!

Scriptieprijs en proefschrift award

Iteke heeft sociologie gestudeerd en daarna een onderzoeksmaster Social Research gedaan aan de Vrije Universiteit, waar ze haar scriptie schreef over sector-overschrijdende samenwerking ten behoeve van verduurzaming in de houtsector. Na eerst een tijdje in de praktijk van duurzame handel te hebben gewerkt bij ‘IDH, The Sustainable Trade Initiative’, ging ze terug het onderzoek in. Ze kreeg een Onderzoekstalentbeurs van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) en besloot te promoveren. Hier koos ze voor best of both worlds door haar promotietraject te koppelen aan het werk van IDH.

Iteke schreef haar proefschrift over de rol van conveners als initiatiefnemers van sector-overschrijdende samenwerking (cross-sector partnerships, of 'CSPs') om duurzame ontwikkeling in van internationale handelsketens te versterken. Conveners zijn mensen of organisaties die proberen die partnerschappen in gang te zetten. Het schrijven van haar proefschrift ging niet onverdienstelijk; ze ontving er de ‘William C. Frederick doctoral dissertation award’ voor van de Social Issues in Management (SIM) divisie van de Academy of Management!

Impact maken met praktijkgerichte output

De rode draad in haar carrière is impact maken. Want hoewel ze in de academische wereld is beland, betekent dat niet dat ze haar intrinsieke motivatie om iets bij te dragen aan de praktijk, heeft losgelaten. Dat is ook de reden dat ze graag op de HvA werkt, waar naast academische output juist ook het opleveren van concrete inzichten voor de praktijk belangrijk is. Dit bereikt ze door te publiceren in praktijkgerichte tijdschriften die ook door professionals gelezen worden, zoals Beleid en Maatschappij en Holland Management Review. Ook volgt Iteke het mentorprogramma van The Impact Scholar Community. Dit is een internationale gemeenschap van organisatiewetenschappers en opleiders die onderzoek doen om ‘real-world’ problemen op te lossen. Het mentorprogramma bestaat uit begeleiding van gerespecteerde academici met als doel om impactvol en divers onderzoek gepubliceerd te krijgen in vooraanstaande tijdschriften.

Inspireren om duurzaam en sociaal te ondernemen

Iteke verdeelt haar tijd over twee lectoraten. Voor het lectoraat Collaborative Innovation & Entrepreneurship (CIE) werkt ze aan het project Collaborative Networks For Sustainability (CONESU). Bij het CONESU-project onderzoekt zij hoe organisaties samenwerken om de transitie naar circulair textiel in beweging te zetten. Hier ontwikkelt zij onder andere een Collaborative Value Monitor, een tool die conveners kunnen gebruiken om te monitoren hoe partners waarde halen uit hun deelname aan een samenwerking. Daarnaast is ze bezig met het ontwikkelen van een Theory of Change (Toc) kaartenset voor een workshop die helpt om de impactstrategie van een partnerschap te formuleren. Het belangrijkste voor haar onderzoek vindt Iteke dat het praktijkgerichte producten oplevert waar mensen in het veld iets mee kunnen.

Impact maken gaat niet alleen over onderzoek vertalen naar praktijk output, maar ook via onderwijs aan studenten.

Maar impact maken gaat niet alleen over onderzoek vertalen naar praktijk output, maar ook via onderwijs aan studenten.", vertelt Iteke. De inzichten uit het CONESU-onderzoek zijn ook vertaald naar het vak ‘Organising for Sustainability Transitions’ dat Iteke samen met Jakomijn van Wijk geeft in de Master Global Sustainable Business Management. Deze master is een joint degree van de HvA en Northumbria University.

Voor het lectoraat Entrepreneurship doet zij onder andere samen met Linda Drupsteen-Sint en Claudia Cuypers onderzoek naar Regenerative Business Models. Dit gaat over bedrijven die niet alleen schade aan natuur en biodiversiteit willen voorkomen, maar die ook eerder gedane schade willen terugdraaien en daar een businessmodel van maken. Een voorbeeld van zo'n bedrijf is Wilder Land, dat voedingsmiddelen maakt van de gewassen die het plant om de biodiversiteit te bevorderen. Ze ontwikkelde samen met collega's een framework over de definitie van Regenerative Business.

Op de HvA geeft ze tevens les en begeleidt ze scripties. Ze hecht er waarde aan dat de HvA studenten aanmoedigt om duurzaam en sociaal te ondernemen en het voelt ook als haar verantwoordelijkheid om dat te blijven stimuleren!