Hogeschool van Amsterdam

Programma Ondernemerschap

Onderzoeker Hogenstijn legt sociaal ondernemerschap uit in boek

Grip op het begrip 'sociaal ondernemerschap'

6 dec 2018 08:40 | Ondernemerschap

Wat is het doel van een bedrijf: zoveel mogelijk winst maken, of helpen maatschappelijke problemen op te lossen? Steeds meer bedrijven gaan voor de tweede optie. Sociaal ondernemerschap is in korte tijd erg populair geworden. In het onlans verschenen Sociaal ondernemerschap: grip op het begrip analyseert HvA-onderzoeker Maarten Hogenstijn het begrip op toegankelijke wijze.

Wie kent niet de chocoladerepen van Tony’s Chocolonely, de auto’s van Taxi Electric of de cafés van brouwerij De Prael? Allemaal voorbeelden van Amsterdamse sociale ondernemingen die het oplossen van maatschappelijke problemen als kern van hun bedrijf zien. De toenemende populariteit van sociaal ondernemerschap leidt ook tot lastige vragen.

Wanneer gaat ‘regulier’ ondernemerschap over in ‘sociaal’ ondernemerschap? Mag je als sociale onderneming wel winst maken? En hoe kun je de meerwaarde van een sociale onderneming aantonen?

In Sociaal ondernemerschap: grip op het begrip bespreekt HvA-onderzoeker Maarten Hogenstijn de belangrijkste definities, inzichten, invalshoeken én de actuele stand van zaken in de sector in Nederland. ‘Met het boek willen we studenten, docenten, ondernemers en andere belangstellenden helpen om meer grip te krijgen op dit fascinerende begrip én er zelf mee aan de slag te gaan’, vertelt Hogenstijn.

Hogenstijn werkt sinds 2015 als onderzoeker bij het Lab Social Entrepreneurship, dat deel uitmaakt van het HvA-brede Programma Ondernemerschap. 

Het boek is te downloaden via deze link: Sociaal ondernemerschap: grip op het begrip. Een papieren editie is ook beschikbaar bij Uitgeverij Eburon.

Contact over het boek

Contact over Lab Social Entrepreneurship