Kenniscentrum Maatschappij en Recht

Onderzoekers op festival met expeditie over zeespiegelstijging

Lectoraat Psychologie voor een Duurzame Stad op wetenschapsfestival Expeditie NEXT

14 jun 2023 09:00 | Kenniscentrum Maatschappij en Recht

Begin mei stonden onderzoekers van het lectoraat Psychologie voor een Duurzame Stad op het wetenschapsfestival Expeditie NEXT om te onderzoeken hoe mensen het gesprek over zeespiegelstijging voeren. Expeditie NEXT is het nationale wetenschapsfestival waar kinderen en ouders op avontuur konden langs meer dan 100 verschillende wetenschapsactiviteiten, dit jaar in het Zeeuwse Middelburg.

In het project, mogelijk gemaakt door NWA (Nationale Wetenschapsagenda) en Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA, maakten bezoekers van Expeditie Next kennis met De Klont, een steen in het fictieve kustdorp Klonterdijk dat voor spannende uitdagingen rondom het klimaat staat. In een tent keken bezoekers met een koptelefoon op een animatiefilm over het dorp, gemaakt door het communicatiebureau Public Cinema, en maakten ze kennis met de bewoners en hun zorgen over de stijgende zeespiegel.

Zelfde film, ander verhaal

Nadat ze de film gezien hadden, gingen de bezoekers er buiten de tent met elkaar over in gesprek. Daar kwamen ze erachter dat iedereen weliswaar dezelfde film had gezien, maar niet hetzelfde verhaal had gehoord. Afhankelijk van de kleur van de koptelefoon die ze op hadden hoorden ze een ander verhaal.

Verschillende oplossingsrichtingen

Het doel van het gesprek was samen uitvinden wie welk verhaal had gehoord en aan te geven welke oplossing (beschermen, aanpassen of verplaatsen) bij welk verhaal paste door een bouwhelm, piratenhoed of cowboyhoed op te zetten. Zo hoorden de mensen met een rode koptelefoon bijvoorbeeld dat men vooral wilde dat alles hetzelfde bleef in Klonterdijk, terwijl degene die een groene koptelefoon op had juist te horen kreeg dat je ook rond kunt trekken en gelukkig kunt zijn. De oplossingsrichtingen zijn gebaseerd op de adaptieve strategieën voor zeespiegelstijging van kennisinstituut Deltares.

Sophie, Loes en Melle

Omgaan met zeespiegelstijging

Onderzoekers van het lectoraat Psychologie voor een Duurzame Stad waren benieuwd hoe mensen het gesprek over zeespiegelstijging in Klonterdijk voeren. Hoe kijken mensen tegen zeespiegelstijging aan? Wat vindt men de beste manier om met zeespiegelstijging om te gaan? Zijn mensen benieuwd naar de ideeën die anderen aandragen? Voert men een constructieve dialoog waarin naar elkaar geluisterd wordt en iedereen deel uitmaakt van het gesprek? Om antwoord op deze vragen te krijgen observeerden en interviewden de onderzoekers de deelnemers van De Klont.

Tekst: Melle Krikke - Student Toegepaste Psychologie en student-assistent bij het lectoraat Psychologie voor een Duurzame stad