Kenniscentrum Maatschappij en Recht

Slotbijeenkomst “Voorbij het Lerarentekort. Wonen en werken in een ongelijke stad”.

Welke leerkracht woont of werkt er nog in de stad?

Evenement

Amsterdam heeft te maken met grote tekorten in het basisonderwijs. Ondertussen wordt het voor veel mensen steeds lastiger een passende, betaalbare woning in Amsterdam te vinden. Het aantal leerkrachten dat in Amsterdam woont en werkt, neemt de laatste jaren af. Een toenemend aantal jonge leraren woont nog thuis. De uitdaging om een toekomstbestendige woning te krijgen in Amsterdam, maakt de uitdaging van het basisonderwijs niet kleiner.

Op 25 januari presenteren de UvA, de HvA en partners de resultaten van het onderzoeksprogramma “Wie woont of werkt nog in de Stad?”, een programma van het Kenniscentrum Ongelijkheid. In dit onderzoeksprogramma werden de gevolgen van de ontwikkelingen op de grootstedelijke woningmarkt voor verschillende groepen en levensdomeinen onderzocht. Wethouder Marjolein Moorman van Gemeente Amsterdam neemt de onderzoeksresultaten in ontvangst.

Tijdens het event delen we de resultaten uit interviews met docenten en pabo-studenten, belichten we de belangrijkste data-trends van de woningmarkt en vertonen we de première van de documentaire 'Zonder Leraar. Help, de leraar vertrekt uit Amsterdam.' Kom ook en hoor alles over hoe we wonen en werken voor leerkrachten mogelijk houden in Amsterdam.

17:00 Welkom
17.05 Presentatie onderzoeksresultaten & in gesprek met de zaal
17:40 Vraag & antwoord met wethouder Marjolein Moorman
17:55 Pauze
18:05 Documentaire met introductie van onderzoeker Jaap Draaisma
18:35 Panelgesprek met Jopie Nooren (HvA), Sean Wylde (leraar & lid AOB) en Lars Hartmans (AFWC)
19:00 Afsluiting & borrel

• Datum: Donderdag 25 januari 2024
  • Inloop vanaf 16:30 uur met hapjes en drankjes. Borrel na afloop.
  • Locatie: Calvijn College, Pieter Calandlaan 3, 1065 KH Amsterdam

Wilt u meer weten over het onderzoeksprogramma, kijk dan op: kenniscentrumongelijkheid.nl/onderzoeksprogrammas/wie-woont-en-werkt-nog-in-de-stad/

Ben jij erbij 25 januari? Meld je dan aan via onderstaande knop.

Partners

Het programma van het Kenniscentrum Ongelijkheid is een samenwerking tussen de UvA, HvA, Planbureau voor de Leefomgeving, Amsterdamse Federatie voor woningbouwcorporaties (AFWC), Gemeente Amsterdam Onderzoek en Statistiek (OIS), Gemeente Amsterdam, directie Wonen en Gemeente Amsterdam directie Onderwijs. gemeente Amsterdam directie Ruimte & Duurzaamheid. Dorien Manting (UvA) en Stan Majoor (HvA) zijn de programmaleiders.

De bijeenkomst wordt georganiseerd in samenwerking met OCO (Onderwijs Consumenten Organisatie). Deze Amsterdamse organisatie informeert en adviseert al bijna twintig jaar ouders, leerlingen en studenten over hun rechten en plichten in het onderwijs.

Gepubliceerd door  Kenniscentrum Maatschappij en Recht 23 januari 2024

Startdatum 25 jan