Hogeschool van Amsterdam

Kenniscentrum Techniek

Huishoudens gaan energie opslaan met batterij in elektrische auto

19 mei 2014 16:41

Dit jaar start de pilot 'Vehicle2Grid' , waarbij huishoudens de energie uit hun zonnepanelen kunnen opslaan op de batterij in hun elektrische auto. Dit is nieuw: op dit moment leveren huishoudens te veel opgewekte energie direct terug aan het net.

Met de nieuwe methode kunnen energie-aanbod en -verbruik beter op elkaar worden afgestemd. De Hogeschool van Amsterdam gaat onderzoek doen naar de gebruikerservaring en het gewenste businessmodel van Vehicle2Grid .

 

De pilot van Vehicle2Grid (V2x) start vanaf september onder huishoudens in Lochem, en vanaf 2015 in Amsterdam Nieuw-West. Projectleider Katrien de Witte (HvA) legt uit wat de pilot inhoudt: ' In de huidige situatie is het nog niet mogelijk om een overschot aan energie uit bijvoorbeeld zonnepanelen op te slaan. Je levert het alleen terug aan het net op het moment dat het overschot ontstaat. Dit is niet voordelig voor leverancier en huishoudens.'

Onbalans tussen energienet en huishouden

Projectmedewerker Jurjen Helmus legt uit hoe het zit: op het moment dat extra energie wordt opgewekt, en er veel zon en wind staat, is er al overcapaciteit op het net zelf. Dat betekent lage prijzen voor de energieleverancier. 's Avonds, als er geen zon schijnt op de panelen, maken de huishoudens juist weer gebruik van het net, dat dan al veel belast wordt. Met het nieuwe systeem wordt het voor het eerst mogelijk om het overschot aan opgewekte energie op te slaan, en te gebruiken op het gewenste moment. Zo wordt lokaal opgewekte energie lokaal gebruikt. Jurjen: 'Vehicle2Grid is op grotere schaal een belangrijke stap op weg naar een duurzame circulaire energie-economie.'

30 magnetronuren in je auto

De slimme batterij heeft nog een voordeel: op dit moment stopt de elektrische auto automatisch met laden wanneer hij vol is. Met het nieuwe systeem kan de batterij 's nachts doorladen en het overschot aan energie worden opgeslagen. Het ontladen van de batterij is nieuw en kon niet eerder. De hoeveelheid energie die in de batterij kan worden opgeslagen is fors: zo'n 30 kilowattuur, daar zou een magnetron bij wijze van spreken 30 uur op kunnen draaien.

Onderzoek naar gebruikerservaring

Studenten en onderzoekers van HvA Cleantech gaan de gebruikerservaring en het businessmodel onderzoeken, dit laatste in samenwerking met studenten van de UvA Business School. Zoals: welke belemmeringen ervaren gebruikers, hoe lopen de kapitaalstromen tussen en naar huishoudens en energieleverancier, en wie wordt uiteindelijk de eigenaar? Ook onderzoekt de HvA welke incentives (prikkels) de netbeheerder kan geven aan de consument om de energie terug te geven of juist op te slaan. Technisch dienstverlener Cofely maakt een systeem voor de gebruikersinterface, HvA-studenten gaan deze interface doorontwikkelen.

Samenwerking bedrijfsleven

De pilot is een samenwerking tussen onder meer Cofely, netbeheerder Alliander, Mitsubishi Motor Corporation, Amsterdam Smart City, Hogeschool van Amsterdam en stadsdeel Nieuw-West. De samenwerkende partijen verwachten dat zowel het gebruik van elektrische auto's de komende jaren toeneemt, als het lokaal opwekken van energie. Gezamenlijk willen zij hierop voorbereiden en het energienet beter balanceren.

 

Jurjen Helmus: 'Deze pilot toont hoe onderwijsinstellingen en bedrijfsleven elkaar in een samenwerking kunnen aanvullen. Een actueel voorbeeld, aangezien Nederlandse universiteiten gisteren een brandbrief hebben gestuurd, dat de samenwerking met het bedrijfsleven beter moet.'

Katrien de Witte leidt het Vehicle2Grid-project namens de HvA samen met lector Energie en Innovatie Robert van den Hoed.

Vehicle2Grid-infographic