Hogeschool van Amsterdam

Kenniscentrum Techniek

Studenten HvA: “Géén Shared Service Center op Schiphol voor de pharma markt, wel een promotiecampagne!”

6 mrt 2014 21:38
Mainport Schiphol staat internationaal bekend als een grote en vooruitstrevende luchthaven die op internationaal niveau kan concurreren met elke andere luchthaven. Om verder te groeien als luchthaven zullen er nieuwe markten aangeboord moeten worden. Een lucratieve markt die wereldwijd groeit is van de farmacie, ook wel aangeduid als "Life Science & Health".

Op verzoek van ACN en Schiphol Group hebben studenten van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) een onderzoek uitgevoerd naar de wensen van pharma verladers en een vergelijking gemaakt tussen Schiphol en vijf andere luchthavens in Europa. De centrale vraag was: Hoe kan de mainport Schiphol 'most preferred hub' worden rekening houdend met de eisen en wensen van de verladers in de pharma industrie? De studenten presenteren de resultaten op 3 maart aan geïnteresseerde leden van ACN.

Foto: de studenten van de HvA, van links naar rechts: Daryl Dekking, Marcel Janssen, Nick Schuit, Ruben Kamst, Anouk Perizonius en Colin van Lier.

De in totaal zes studenten van de Hogeschool van Amsterdam voor de minor Airport, Seaport Logistics hebben onderzocht wat de verschillende mogelijkheden zijn om van Schiphol de preferred airport te maken op het gebied van pharma. In een eerder onderzoek was slechts één verlader geïnterviewd, daarom is besloten om in een tweede onderzoek de mening van andere verladers te vragen alvorens conclusies te trekken. Er zijn interviews gehouden met verladers, expediteurs, afhandelaars en een vervoerder, zodat op basis van de mening van verladers, maar ook rekening houdend met wat andere partijen hebben verteld, een aantal conclusies getrokken konden worden.

Vergelijking met andere luchthavens

In het benchmark onderzoek werd Schiphol vergeleken met Londen LHR, Frankfurt, Parijs CdG, Brussel en Luxemburg. Er is gekeken welke luchthaven het beste is (scoort) op het gebied van pharma op basis van objectieve criteria. Concluderend blijkt Frankfurt als beste luchthaven naar voren te komen, op korte afstand gevolgd door Schiphol.

Andere zaken belangrijker dan een 'Shared Service Center'

In een eerder onderzoek hebben sommige marktpartijen de mogelijkheid van een Shared Service Center (SSC) genoemd, een locatie waar de pharma vracht centraal verwerkt wordt. Voordeel zou een dedicated pharma lane zijn, waarbij bijvoorbeeld een hogere doorstroomsnelheid mogelijk is en investeringen in (koel)faciliteiten gedeeld kunnen worden. Toch zien verladers hierin weinig toekomst. Slechts één van de geïnterviewde farmaceuten vindt dit interessant, omdat het de zichtbaarheid zou kunnen verbeteren, aangezien altijd bekend is waar producten heen gaan bij aankomst of voor vertrek en welke handen hieraan zitten. De andere geïnterviewde verladers zien liever geen extra schakel in de keten, iets waar een SSC wel voor zou zorgen. De afhandelaars zien liever ook geen SSC, omdat zij van mening zijn dat hierdoor een deel van hun toegevoegde waarde wordt weggenomen. Zaken die verladers belangrijker vinden dan een SSC zijn:
  • Een informatiesysteem waar alle betrokken partijen te allen tijde in kunnen om de status, locatie en specificaties van de zending te bekijken. Dit zal zorgen voor visibility in de keten;
  • Een good distribution practices (GDP) certificering, deze certificering laat zien dat de afhandelaar en zijn werkaanemers capabel zijn om pharma te kunnen ontvangen en verwerken;
  • Een snelle afhandeling;
  • Uniforme communicatie tussen alle partijen in de farmaceutische supply chain;

Promotiecampagne om snelle doorlooptijden te benadrukken

De belangrijkste aanbeveling uit het onderzoek is om een promotiecampagne te starten om het oude beeld van "langzaam" Schiphol te doorbreken. Verladers, bedrijven die zich maar in zeldzame gevallen bezig houden met het logistieke proces van hun producten, moeten te weten komen dat transport van deze hoogwaardige producten via Schiphol wel snel en goed wordt afgehandeld. De doorlooptijden die Schiphol kan garanderen zijn sneller dan die van grote concurrent Frankfurt, maar de onbekendheid over hoe Schiphol presteert op dit gebied werkt zichzelf tegen.

Het volledige onderzoek kunt u hier downloaden.