Hogeschool van Amsterdam

Kenniscentrum Techniek

Honoursstudenten zetten witte fietsenplan op voor E-bikes

12 feb 2014 14:57

Straks scheuren we op een elektrische fiets door Amsterdam, die je door de hele stad kunt opladen en weer kunt achterlaten. Vijf honoursstudenten van HvA Techniek bedachten de ByeBike, een witte fietsenplan voor e-bikes. Ze hebben een elektrische fiets ontworpen die je kunt opsporen en activeren met je smartphone.

Amsterdam is een echte fietsstad; je bent vaak sneller met de fiets dan met auto of ov. Als het aan de honoursstudenten van HvA Cleantech ligt, gaat het straks nog schoner, sneller én onbezweet: dan staan overal door de stad elektrische fietsen, die je kunt opsporen en huren met je smartphone. Het eerste exemplaar van de ByeBike is af en kan worden geactiveerd met één swipe.

Nieuwe manier van opladen

Student Technische Bedrijfskunde Sid van Wijk heeft samen met vier andere honoursstudenten de ByeBike ontworpen. Sid legt uit hoe het werkt: 'De ByeBike heeft een inductief oplaadsysteem: de fiets laadt draadloos op bij de paal, door twee spoelen die je dicht bij elkaar houdt. Net als een elektrische tandenborstel dus.'

Smartphone als persoonlijke sleutel

ByeBike

Het idee achter ByeBike is dat deze fietsen straks onder anderebij CS en station Amstel staan; ideaal voor bijvoorbeeld forenzen. De fiets

en zijn op te sporen en te activeren met een smartphone, dat is je persoonlijke sleutel. Als de accu boven de 25% is mag je de fiets overal achterlaten, is het onder de 25%, dan moet je de fiets naar één van de oplaadpalen brengen. Je krijgt dan een bonus met extra minuten.

En wat gebeurt er als je nog onderweg bent en de batterij raakt op? Sid: 'Het voordeel van de elektrische fiets is dat het een gewone fiets wordt als de accu leeg is; je kunt gewoon doortrappen.'

Haalbaarheidsonderzoek

Het team van Sid heet Methods, dat staat voor de multidisciplinaire samenwerking van ontwerpers en bedrijfskundigen. Het team bestaat naast Sid uit studenten Manouk van der Wal en Renee Cornellissen (Product Design), Martin Droog (E-Technology) en Jorden van der Hoogt (Engineering, Design and Innovation). Zij ontwierpen de ByeBike in het kader van een opdracht een fictief bedrijf van lector E-mobility Robert van den Hoed en onderzoeker Rutger de Vries. Deze opdracht was: ontwerp een oplaadsysteem te voor e-voertuigen van de toekomst. Sid gaat er nu op afstuderen of en hoe het systeem kan worden ingevoerd. Met een gemengd studententeam onder zijn hoede gaat hij een haalbaarbaarheidsonderzoek doen naar de vraag, de markt en het design. Sid: 'Dit levert CleanTech ook veel op, want nu toetsen we innovaties aan de realiteit. Ons doel is dat dit 'witte fietsenplan' in 2018 in Amsterdam wordt uitgevoerd.'

CleanTech-honoursprogramma

Naast team Methods werkte nog een andere groep van 6 honoursstudenten aan de opdracht van het laadsysteem voor e-voertuigen. Zij hebben InCharge ontworpen, een oplaadpunt voor taxi's. De ideeën van beide teams zijn getoetst aan een klankbordgroep van bedrijven en instellingen (o.a. Gemeente Amsterdam en rotterdam, D-incert en EV consult). Binnen het onderzoeksprogramma CleanTech werken studenten en onderzoekers van verschillende techniekopleidingen aan de introductie, toepassing en vermarketing van duurzame technologieën.