Kenniscentrum Techniek

Podcast: hoe ziet ons nieuwe energiesysteem eruit?

Nieuwe Hva podcast-serie: Techniek voor je toekomst - Energy Transition

11 okt 2023 09:00 | Kenniscentrum Techniek

Van zonnepanelen tot snelle laadpalen: aan slimme technologie voor een duurzame energievoorziening geen gebrek. Maar het elektriciteitsnet is oud en moet nog slim gemaakt worden. In deze podcast vertellen lector Energie & Innovatie Renée Heller en onderzoeker Urban Technology Rick Wolbertus van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) over de uitdagingen die er liggen en hoe zij met hun onderzoek bijdragen aan oplossingen. De aflevering maakt deel uit van de zesdelige podcast-serie Techniek voor je toekomst van de HvA.

Om de klimaatverandering tegen te gaan moet de uitstoot van broeikasgassen als koolstofdioxide wereldwijd flink omlaag. ‘Een groot deel wordt veroorzaakt door ons energiesysteem. Daar is dus veel winst te behalen,’ vertellen Heller en Wolbertus in de podcast.

Van windmolens tot zonnepanelen: er zijn voldoende technieken voorhanden voor een duurzame energieproductie. Maar de kunst is alle onderdelen in een duurzaam energiesysteem aan elkaar te knopen. Energie afkomstig van de wind en de zon is afhankelijk van het weer: hoe stem je de vraag naar energie hierop af? En hoe voorkom je tijdens piekuren netcongestie, oftewel ‘file’ op het elektriciteitsnet? Het zijn allemaal vragen waar Heller en Wolbertus zich in hun onderzoek verdiepen. ‘Welke slimheid gaat nu wat brengen, dat is wat we willen weten,’ aldus Heller.

Techniek voor je toekomst

De podcast maakt deel uit van de zesdelige serie Techniek voor je toekomst. Elke aflevering is gemaakt rond een van de zes profileringsthema’s van de Faculteit Techniek: Circular transition, Connectivity & mobility, Desiging future cities, Energy transition, Smart industry en Technology for life. De podcasts geven een idee van wat onderzoekers nu doen voor de duurzame, klimaatbestendige stad van straks.

Energy Transition

De podcast met Renée Heller en Rick Wolbertus sluit aan bij het onderzoeksthema Energy Transition. Hierin werkt de HvA aan allerlei technische en organisatorische oplossingen voor de energietransitie: van slim laden tot duurzame opwekking van energie, databeheer en het opleiden van de ‘21st century engineer’.

Meer weten?