Kenniscentrum Techniek

HvA doet mee met challenge Empowering Zero-Emission Logistics

9 okt 2023 11:22 | Kenniscentrum Techniek

Dit najaar is de challenge Empowering Zero-Emission Logistics 2023 van start gegaan. Studenten uit heel Nederland onderzoeken hiervoor in opdracht van bedrijven en overheid oplossingen voor een CO2-uitstootvrije logistiek. Ook de Hogeschool van Amsterdam (HvA) doet mee.

Logistiek wordt wel omschreven als de bloedsomloop van de samenleving, die de economie draaiende houdt. Tegelijkertijd is duidelijk dat de uitstoot van al dat goederenvervoer sterk omlaag moet om (inter)nationale klimaatdoelen te halen. Dit gebeurt bijvoorbeeld door het instellen van zero-emissie zones in tientallen Nederlandse gemeenten, vanuit de ambitie om tussen 2025 en 20235 het vrachtverkeer in steden uitstootvrij te maken.

Hoe kunnen bedrijven en overheden zich aanpassen aan deze nieuwe regels en hun logistieke uitstoot verlagen? De technologie is er vaak al, maar er is samenwerking en slimme toepassing nodig. De challenge Empowering Zero-Emission Logistics 2023 daagt studenten door heel Nederland uit om met oplossingen te komen. Elk team kiest een regionale zero-emissie uitdaging, met een betrokken probleemeigenaar: een bedrijf of overheid.

Ervaring opdoen in de praktijk

Vanuit de HvA doen zeven teams mee van de opleiding Logistiek. Zij worden begeleid door docent-onderzoeker Kees-Willem Rademakers. Hij is niet alleen enthousiast over het doel van de challenge om uitstootvrije oplossingen te stimuleren, maar ziet ook grote meerwaarde voor studenten. ‘Door de challenge krijgen studenten inzicht in wat er binnen de zero-emissielogistiek in Nederland gebeurt. Wat zijn de uitdagingen? Waar liggen kansen? Bovendien komen ze in contact met bedrijven, overheden en studenten uit heel Nederland. Zo leren ze het werkveld goed kennen én merken ze dat ze met hun bijdrage verschil kunnen maken, dat het belangrijk is wat ze doen.’

Onderzoek en oplossingen

De komende weken gaan de studenten aan de slag met het analyseren van de regionale zero-emissie uitdaging die ze hebben gekozen. Ze kijken mee met hun opdrachtgever, spreken belanghebbenden en ontwikkelen op basis van hun onderzoek een oplossing. Alle teams maken een posterpresentatie, die te zien zal zijn op www.zeroemissionchallenge2023.nl.

Op 8 november 2023 komen de teams en hun opdrachtgevers samen tijdens het event ‘ICT & Logistiek’ in de Jaarbeurs Utrecht om oplossingen uit te wisselen. De twintig beste ideeën worden er gepresenteerd en daarna worden de winnaars bekend gemaakt. Ook kunnen alle teams hun idee pitchen aan bedrijven en overheden tijdens speed-dates.

Podcast: hoe houden we stadscentra leefbaar en bereikbaar?

Het aantal logistieke bewegingen in de stad is de afgelopen jaren explosief gestegen. Maar dat zorgt er wel voor dat we kunnen leven zoals we nu leven. Onderzoeker Duurzame Stadslogistiek Wout Nijhuis en docent-onderzoeker Kees Willem Rademakers van de HvA vertellen in deze podcast over de uitdagingen die er liggen en hoe zij met hun onderzoek bijdragen aan oplossingen. De aflevering maakt deel uit van de zesdelige podcast-serie Techniek voor je toekomst van de HvA.