Kenniscentrum Techniek

Podcast: hoe ziet de stad van de toekomst eruit?

Nieuwe Hva podcast-serie: Techniek voor je toekomst - Designing Future Cities

2 okt 2023 09:45 | Kenniscentrum Techniek

Van duizenden extra woningen tot klimaatverandering: hoe houden we de stad ook in de toekomst leefbaar? In deze podcast vertellen docent-onderzoeker Laura Kleerekoper en lector Bouwtransformatie Frank Suurenbroek van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) welke uitdagingen er liggen en hoe zij met hun onderzoek bijdragen aan oplossingen. De aflevering maakt deel uit van de zesdelige podcast-serie Techniek voor je toekomst van de HvA.

Al sinds de oudheid weten we dat beleving belangrijk is bij de inrichting van een stad. Maar de stedelijke verdichting is groter dan ooit. Dat vraagt om slimme oplossingen, bijvoorbeeld een afwisseling tussen drukke en minder drukke plekken in de stad – als bij een snelstromende rivier die bij plekken met veel stenen op de bodem wat langzamer gaat stromen.

‘Dankzij neurosciences begrijpen we steeds beter hoe mensen hun omgeving waarnemen en hoe we dit kunnen beïnvloeden,’ zegt Suurenbroek. Toch is en blijft het ontwerpen van de perfecte stad een hele toer. ‘Je ontwerpt voor nu, maar ook voor over dertig tot vijftig jaar,’ benadrukt Kleerekoper. ‘De kunst is op systeemniveau te begrijpen wat er moet gebeuren. Daarmee leggen we nu alvast een goede basis voor later’.

Techniek voor je toekomst

De podcast maakt deel uit van de zesdelige serie Techniek voor je toekomst. Elke aflevering is gemaakt rond een van de zes profileringsthema’s van de Faculteit Techniek: Circular transition, Connectivity & mobility, Designing future cities, Energy transition, Smart industry en Technology for life. De podcasts geven een idee van wat onderzoekers nu doen voor de duurzame, klimaatbestendige stad van straks.

Designing future cities

De podcast met Laura Kleerekoper en Frank Suurenbroek sluit aan bij het onderzoeksthema Designing future cities. In dit thema wordt gewerkt aan ontwerpoplossingen om steden klaar te maken voor de toekomst. De nadruk ligt op klimaatbestendigheid, circulaire bouw en leefbaarheid van de stad. Het onderzoek gaat uit van een integrale aanpak, waarbij de verbinding wordt gelegd tussen deze en andere opgaven.

Meer weten?