Kenniscentrum Techniek

Podcast: hoe houden we stadscentra leefbaar en bereikbaar?

Nieuwe HvA podcast-serie: Techniek voor je toekomst - Connectivity & Mobility

18 sep 2023 12:48 | Kenniscentrum Techniek

Het aantal logistieke bewegingen in de stad is de afgelopen jaren explosief gestegen. Maar dat zorgt er wel voor dat we kunnen leven zoals we nu leven. Onderzoeker Duurzame Stadslogistiek Wout Nijhuis en docent-onderzoeker Kees Willem Rademakers van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) vertellen over de uitdagingen die er liggen en hoe zij met hun onderzoek bijdragen aan oplossingen. De aflevering maakt deel uit van de zesdelige podcast-serie Techniek voor je toekomst van de HvA.

‘Het aantal mensen dat pakketjes laat bezorgen is de laatste jaren enorm gestegen, net als het aantal andere vervoersbewegingen in de stad,’ zegt Wout Nijhuis in de podcast. Van servicemonteur tot bestelwagen: ze drukken allemaal hun stempel op de verkeersdrukte, de luchtkwaliteit en andere zaken die van invloed zijn op de leefbaarheid in de stad.

‘Logistieke oplossingen zijn er wel,’ vervolgt zijn collega Kees Willem Rademakers. ‘Maar de vraag is hoe je deze integreert in de stad, hoe je mensen hierbij met elkaar laat samenwerken en hoe je erover communiceert.’

Er spelen vaak veel verschillende belangen, en nieuwe initiatieven stuiten soms op nogal wat weerstand. Logistiek is duidelijk meer dan technologie alleen, je moet je ook verdiepen in sociaal-maatschappelijke factoren. Goed meten wat er de stad in en uit gaat is cruciaal voor succes. ‘Pas als je dat helder hebt, kun je gericht ingrijpen,’ aldus Rademakers.

Techniek voor je toekomst

De podcast maakt deel uit van de zesdelige serie Techniek voor je toekomst. Elke aflevering is gemaakt rond een van de zes profileringsthema’s van de Faculteit Techniek: Circular transition, Connectivity & mobility, Desiging future cities, Energy transition, Smart industry en Technology for life. De podcasts geven een idee van wat onderzoekers nu doen voor de duurzame, klimaatbestendige stad van straks.

Connectivity & mobility

De podcast met Wout Nijhuis en Kees Willem Rademakers sluit aan bij het onderzoeksthema Connectivity & mobility. Dit thema draagt met technologische oplossingen bij aan de bereikbaarheid, leefbaarheid en economische veerkracht van de stad. Het onderzoek richt zich op fysieke en digitale verbindingen die bijdragen aan duurzame en efficiënte verplaatsing van personen, goederen en informatie, met de nadruk op knooppunten als Schiphol en de Zuidas.