Kenniscentrum Techniek

‘Nederlandse wijken beter voorbereiden op extreem weer'

Jeroen Kluck van de Hogeschool van Amsterdam over de hitteproblematiek

20 jul 2023 14:17 | Faculteit Techniek

Hoge temperaturen en straten die onder water staan na een wolkbreuk: het komt steeds vaker voor. Gemeentes proberen er steeds meer aan te doen, met extra groen en waterbergende voorzieningen. Maar de aanpassingen gaan te langzaam, aldus Jeroen Kluck, lector Water in en om de Stad bij de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Hij deelde zijn zorgen met NPO Radio 1 en het NOS journaal.

In de wijk Assendorp in Zwolle pakken ze de problemen met klimaatverandering en verduurzaming in één keer aan, zo is te beluisteren in de reportage van NPO Radio 1 . Een mooi voorbeeld van hoe het er in elke gemeente aan toe zou kunnen gaan.

Hittebestendigheid

De praktijk wijst tot nu toe anders uit. ‘Gemeentes hebben weliswaar met elkaar afgesproken dat ze vanaf 2020 elke herinrichting klimaatbestendig doen, maar in de uitvoering wordt vaak toch te weinig belang gehecht aan hittebestendigheid,’ benadrukte Kluck in de uitzending. ‘Er moeten veel dingen tegelijk aangepakt worden en dat maakt het ingewikkeld. Denk aan de energietransitie en woningtekorten tot het voorkomen van wateroverlast.’

Opwarming van de aarde

Daarbij komt dat er nog veel is wat we niet weten over hitte in de stad. In Zuid-Europa geldt op dit moment code rode vanwege extreme hitte. Zijn we daar in Nederland wel voldoende op voorbereid? Het NOS-journaal besteedde in haar uitzending aandacht aan de zorgwekkende opwarming van de aarde.

Richtlijnen voor gemeentes

Kluck doet samen met zijn team onderzoek naar hoe je wijken en woningen kunt aanpassen aan het veranderende klimaat. De inzichten en richtlijnen die dit oplevert – bijvoorbeeld voor een minimale hoeveelheid groen en schaduw in wijken en de maximale afstand tot een koele plek buitenshuis - biedt gemeentes en projectontwikkelaars houvast bij het ontwikkelen en uitvoeren van plannen. Lees hier meer over het onderzoek.

Stoppen met fossiele brandstoffen

Kluck: ‘Uiteindelijk is de enige echte oplossing tegen de klimaatverandering radicaal stoppen met het gebruik van fossiele brandstoffen. Al het andere wat we bedenken, is dweilen met de kraan open.’

Meer lezen