Kenniscentrum Techniek

Podcast: hoe ziet de fabriek van de toekomst eruit?

Nieuwe HvA podcast-serie: Techniek voor je toekomst - Smart Industry

4 jul 2023 15:35 | Faculteit Techniek

Digitaal, circulair, efficiënt en flexibel. De fabriek van de toekomst heeft het allemaal. In deze podcast onthullen kwartiermaker en hoofd van het Maintenance Lab Jurjen Helmus en projectleider Circular Wood for the Neigborhood Tony Schoen, beiden verbonden aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA), hoe de maakindustrie met inzet van kunstmatige intelligentie nog slimmer kan gaan werken. De aflevering maakt deel uit van de zesdelige podcast-serie Techniek voor je toekomst.

De echte wereld en de digitale wereld met elkaar verbinden. Daar draait het om in de fabriek van de toekomst, vertellen de twee onderzoekers in deze podcast. Slimmer werken is cruciaal voor deze belangrijke tak van sport in ons land.

‘De sector staat voor een aantal grote uitdagingen, van de transitie naar een circulaire economie en een ander energiesysteem tot personeelstekorten,’ legt Helmus uit. Die kun je alleen oplossen als je als bedrijf processen digitaal gaat aansturen, of het nu gaat om onderhoud aan machines of om duurzame productie met restmaterialen, zoals afvalhout. Veranderingen moeten wel stapsgewijs gebeuren, zo benadrukt Schoen. En laten we ook de menselijke maat niet vergeten. Want: hoe zorg je er voor dat computers medewerkers ondersteunen in hun werk, en niet vervangen?

Techniek voor je toekomst

De podcast maakt deel uit van de zesdelige serie Techniek voor je toekomst. Elke aflevering is gemaakt rond een van de zes profileringsthema’s van de Faculteit Techniek: Circular transition, Connectivity & mobility, Desiging future cities, Energy transition, Smart industry en technology for life. De podcasts geven een idee van wat onderzoekers nu doen voor de duurzame, klimaatbestendige stad van straks.

Smart Industry

De podcast met Helmus en Schoen sluit aan bij het thema Smart industry. Hierin ondersteunt de HvA de maak-industrie in de Metropoolregio Amsterdam bij de digitale transitie. Digitalisering draagt bij aan economische groei en werkgelegenheid, een efficiënt gebruik van grondstoffen en verbruik van energie.