Kenniscentrum Techniek

Hoe maak je hoogbouw prettig leefbaar?

Lector Bouwtransformatie Frank Suurenbroek legt het uit op Radio 1

31 jul 2023 14:45 | Faculteit Techniek

Hoe bouw je een woontoren die de leefbaarheid verbetert? Frank Suurenbroek, Lector Bouwtransformatie aan de Hogeschool van Amsterdam, legde het 26 juli 2023 uit in het programma Spraakmakers op Radio 1. Hij ging met presentatrice Ghislaine Plag, Tom Daamen, universitair docent Urban Development Management bij de TU Delft en gedeputeerde Liesbeth Grijsen in gesprek over de complexe ruimtelijke keuzes die de komende jaren gemaakt moeten worden.

Beluister de aflevering: Hoogbouw met neuro-architectuur | NPO Radio 1

De woningnood in Nederland is hoog. Dit betekent dat er de komende decennia nog meer gebouwd gaat worden. Met de beperkte ruimte is er binnen steden al snel de verleiding om aan hoogbouw te denken. Maar woontorens staan nu niet direct bekend als de meest gezellige en gezinsvriendelijke woningen. Hoe maak of houd je het leefbaar?

Het grote geheel

Kijken naar het grote geheel is cruciaal. ‘Je moet woontorens zien als onderdeel van een bouwblok waarin ze worden neergezet,’ benadrukte Suurenbroek in het programma. ‘Dus niet zomaar een opvallende, zo hoog mogelijke toren bouwen zoals je in het Midden-Oosten ziet, maar er juist voor zorgen dat hij als het ware oplost in zijn omgeving.’ Als voorbeeld noemde hij de traditionele rijen met grachtenpanden met diepe tuinen aan de achterkant. ‘Dat oude idee wordt al op een nieuwe manier hernomen in combinatie met woontorens.’

Neuroarchitectuur

Overigens zijn woontorens niet altijd en overal de aangewezen oplossing voor de woningnood. ‘Ik zie ook nog steeds veel mogelijkheden met laagbouw,’ aldus Suurenbroek. Maar als je torens neerzet, is het belangrijk om vooraf goed in beeld te brengen van hoe je dit zo kunt doen dat mensen de omgeving positief beleven; hoogbouw ontwikkelen is duur. Technieken uit de neuroarchitectuur kunnen helpen bij het vooraf testen van de leefbaarheid.

Nieuw boek: Nai010

Suurenbroek schreef samen met zijn collega Gideon Spanjar een boek over het ontwerpen van hoogbouwsteden op ooghoogte. Het boek verschijnt in oktober 2023: Nai010.

Building voor well-being

De ruimtelijke bouwopgaven die er liggen, bieden zowel uitdagingen als kansen voor de stad van de toekomst, aldus Suurenbroek. Vanuit die gedachte doet hij met zijn team praktijkgericht onderzoek naar de uitdagingen in verdichting en stedelijke vernieuwing. Via Building voor well-being bijvoorbeeld, een consortium met 18 (praktijk)partners. Het onderzoek levert inzichten op waarmee de bouwwereld tot evidence-based ontwerpoplossingen kan komen voor het creëren van een aantrekkelijke woonomgeving in de snel verdichtende stad.

Beluister de aflevering
Benieuwd wat Suurenbroek allemaal gezegd heeft? Beluister hier de aflevering van Spraakmakers: Hoogbouw met neuro-architectuur | NPO Radio 1