Kenniscentrum Techniek

Podcast-serie over onderzoek faculteit Techniek

Nu te beluisteren: podcasts 'Techniek voor je toekomst'

27 jun 2023 14:54 | Kenniscentrum Techniek

Hoe draagt onderzoek van de faculteit Techniek van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) bij aan de energietransitie en andere belangrijke maatschappelijke ontwikkelingen? Je hoort het in de podcast-serie Techniek voor je toekomst, vanaf juni 2023 te beluisteren op je smartphone, ipad of laptop.

In de podcasts gaan lectoren en onderzoekers van de faculteit Techniek in gesprek met presentator Desiree Hoving. Wat bestuderen ze precies, en waarom? Met wie werken ze samen? En hoe helpen ze de maatschappij met het praktijkgerichte onderzoek dat ze doen?

Vragen uit de praktijk

De podcast-serie telt zes afleveringen van elk zo’n vijftien minuten. Elke aflevering is gemaakt rondom een van de zes profileringsthema’s van de faculteit Techniek: Circulair transition, Connectivity & mobility, Desiging future cities, Energy transition, Smart industry en Technology for life. De thema’s worden verkend aan de hand van vragen uit de praktijk, met als gemene deler: hoe richten we de stad duurzaam en klimaatbestendig in?

Circular Transition

Van lege verpakkingen tot kapotte wasmachines: dingen weggooien is vaak goedkoper dan ze hergebruiken. Best gek, als je bedenkt dat we op dit moment meer grondstoffen gebruiken dan de aarde aankan. In deze podcast vertellen lector Circulair Ontwerpen & Ondernemen Inge Oskam en projectmanager Circulaire Economie Maarten Mulder wat er volgens hen moet veranderen en hoe zij de maatschappij met hun onderzoek een handje helpen.

Podcast Circular transition

Connectivity & mobility

Het aantal logistieke bewegingen in de stad is de afgelopen jaren explosief gestegen. Het zorgt er wel voor dat we kunnen leven zoals we nu leven. Onderzoeker Duurzame Stadslogistiek Wout Nijhuis en docent-onderzoeker Kees Willem Rademakers vertellen over de uitdagingen die er liggen en hoe zij met hun onderzoek bijdragen aan oplossingen.

Podcast Connectivity & Mobility

Desiging future cities

Van duizenden extra woningen tot klimaatverandering: hoe houden we de stad ook in de toekomst leefbaar? In deze podcast vertellen docent-onderzoeker Laura Kleerekoper en lector Bouwtransformatie Frank Suurenbroek welke uitdagingen er liggen en hoe zij met hun onderzoek bijdragen aan oplossingen.

Podcast Designing Future Cities

Energy transition

Van zonnepanelen tot snelle laadpalen: aan slimme technologie voor een duurzame energievoorziening geen gebrek. Maar het elektriciteitsnet is oud en moet nog slim gemaakt worden. In deze podcast vertellen lector Energie & Inovatie Renée Heller en onderzoeker Urban Technology Rick Wolbertus over de uitdagingen die er liggen, en hoe zij met hun onderzoek bijdragen aan oplossingen.

Podcast Energy Transition

Smart industry

Digitaal, circulair, efficiënt en flexibel. De fabriek van de toekomst heeft het allemaal. In deze podcast onthullen kwartiermaker en hoofd van het Maintenance Lab Jurjen Helmus en projectleider Circular Wood for the Neigborhood Tony Schoen hoe de maakindustrie met inzet van kunstmatige intelligentie nog slimmer kan gaan werken.

Podcast Smart Industry

Technology for life

Zorg op afstand, bijvoorbeeld door patiënten thuis zelf gezondheidsmetingen te laten doen, wordt de komende jaren steeds belangrijker. Hoofd van het Sensor Lab en docent-onderzoeker Martin Stolk en hoofddocent Biomedische Technologie Bart Baselmans leggen in deze podcast uit hoe kunstmatige intelligentie hieraan kan bijdragen.

Podcast Technology for Life c

Besluiter de podcasts:

1. Smart Industry : hoe ziet de fabriek van de toekomst eruit?
  2. Technology for Life : hoe kan technologie helpen om gezondheid te bevorderen en om te gaan met het naderend zorginfarct?
  3. Circular transition : kunnen we de aarde redden als we alles hergebruiken?
  4. Connectivity & Mobility : hoe houden we stadscentra bereikbaar en leefbaar?
  5. Designing Future Cities : hoe ziet de stad van de toekomst eruit?
  6. Energy Transition : hoe ziet ons nieuwe energiesysteem eruit?