Kenniscentrum Techniek

Lector Kluck ontvangt IXA Impact Award 2021

Award voor HvA-onderzoeker klimaatadaptatie van steden

11 nov 2021 13:00 | Urban Technology

Antwoorden vinden op vragen uit de praktijk. Dat is waar Jeroen Kluck, Lector Water in en om de Stad aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA), het voor doet. Kluck ontving op 9 november 2021 de IXA Impact Award voor zijn onderzoek naar klimaatadaptatie van steden; een onderwerp dat met de Klimaattop in Glasgow actueler is dan ooit.

‘Ik wil dat mensen blij zijn met wat ik lever. Zomaar een studie doen en maar afwachten of iemand het eindrapport leest, dat is niets voor mij,’ aldus de kersverse winnaar. Waar Kluck tien jaar geleden soms nog stuitte op scepsis ten opzichte van de klimaatverandering, zijn gemeentes tegenwoordig zeer geïnteresseerd in de richtlijnen waar hij mee komt.

Terechte winnaar

Bekijk het hele verhaal van Kluck in deze korte video van IXA . Hierin komen ook Eric Kraak van de Gemeente Amsterdam en Lisette Klok, onderzoeker en docent Klimaatbestendige Stad bij de HvA aan het woord over het belang van Kluck zijn onderzoek. Esther Ras, Decaan van de Faculteit Techniek van de HvA is trots: ‘Jeroen is een terechte winnaar, op een terrein wat hot en urgent is.’

Klimaatadaptatie in steden

Kluck doet al sinds 2008 onderzoek naar klimaatadaptatie in steden. Hij zocht uit hoe je kunt voorkomen dat straten onder water lopen na een heftige regenbui en berekende dat het klimaatbestendig maken van straten kostentechnisch haalbaar is als je dat doet bij een herinrichtingsproject. Hij bestudeerde ook het effect van water en groen op de temperatuur, en andere factoren die bijdragen aan de leefbaarheid van en biodiversiteit in de stad. De laatste jaren heeft vooral hitte zijn aandacht, omdat dat de grootste impact heeft.

IXA Impact Award

De Impact Award is een initiatief van IXA: het Knowledge Transfer Office (of Kennistransfer bureau) van HvA, UvA, VU en Amsterdam UMC. De prijs werd voor de derde keer uitgereikt. Behalve Kluck behoren ook Halleh Ghorashi en Hergen Spits tot de winnaars.