Kenniscentrum Techniek

Repurpose: Van afval naar nieuwe toepassingen

Tijdens de Dutch Design Week presenteerden HvA onderzoekers het onderzoek naar Repurpose Driven Design & Manufacturing

14 okt 2021 16:29 | Urban Technology

Oude ArenA stoelen, vrachtwagenzeilen en de gele NS-borden met treintijden: stuk voor stuk afgedankte producten en materialen die te waardevol zijn om weg te gooien. Maar hoe maak je er een nieuw product van? Daar hebben onderzoekers en studenten van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) samen met praktijkpartners onderzoek naar gedaan. Tijdens de Dutch Design Week 2021 presenteerden zij de resultaten naar dit Repurpose-onderzoek.

Producten bestaan uit onderdelen en materalen die waarde vertegenwoordigen. Die waarde is functioneel, maar kan ook emotioneel zijn. Denk bijvoorbeeld aan de afgedankte stoeltjes uit de ArenA. Veel voetbalfans wilden er wel één in huis hebben. Een strategie om gebruik te maken van die waarde is Repurpose. Hierbij wordt een (deel van een) product opnieuw gebruikt met een ander doel. Het is een interessante optie voor reststromen die te waardevol zijn voor recycling of verbranding.

In het HvA onderzoeksproject Repurpose Driven Design and Manufacturing is aan de hand van een groot aantal voorbeeldprojecten onderzocht wat de mogelijkheden zijn. Tijdens de Dutch Design Week presenteerden de onderzoekers de onderzoeksresultaten en voorbeeldproducten. Het was een geslaagde week met veel bezoekers die inspiratie op kwamen doen over de manier waarop Repurpose toegepast kan worden.

Wat was er te zien op DDW?

Op de tentoonstelling waren onder andere producten te zien die zijn ontworpen volgens Repurpose-ontwerp strategieën door studenten van de HvA opleiding Industrial Design Engineering. Zoals de Tolhuijs stoel van Koen Wubbe met staal van Bruynzeel storage systems. De CiJal Bench van Romano Sperling voor Ahrend van kunststof (PP) lameldeuren en Ciranol werkbladen afkomstig van teruggenomen bureaus.

De loopfiets van oude bureaubladen van Ciranol voor Ahrend, ontworpen door Wout van Katwijk. Ook te zien zijn de nestkasten van afgedankt hout van Max Koster en een bolderkar van reserveonderdelen van Bugaboo van Stern Gelein. Daarnaast tonen projectpartners producten, zoals een lamp van Tolhuis design, het dienstblaadje van Verdraaid Goed en producten van fietsbanden door The Upcycle. Ook in het paviljoen is een goed voorbeeld van Repurpose gerealiseerd door Lightwell en ProRail: van rookpaal naar oplaadpaal.

HvA en partners

Het project Repurpose Driven Design & Manufacturing is een samenwerking tussen kennisinstellingen (HvA en TU Delft), ontwerpers (Cartoni, Studio Hamerhaai, Tolhuijs Design en VerdraaidGoed), productbedrijven (Ahrend, Bugaboo, Springtime en Fiction Factory) en inzamelaars van reststromen (Groencollect, Renewi). Voor de overdracht van kennis werkt de HvA samen met netwerkorganisaties (FME) en platforms (CIRCO, Amsterdam Made).

Locatie Repurpose op DDW - Design perron

Website Repurpose: www.hva.nl/repurpose