Kenniscentrum Techniek

Urban Tech X Arcam: tentoonstelling Safe Spaces

Kom het HvA onderzoek naar interactieve technologie en stedelijke architectuur beleven in Arcam deze zomer!

15 jul 2021 10:58 | Urban Technology

In Arcam (Architectuurcentrum Amsterdam) is nu de tentoonstelling Safe Spaces te zien over zichtbaarheid en veiligheid in de stedelijke ruimte. Ook onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) leverden een bijdrage. Duik in de responsieve publieke ruimte van de ArenA Boulevard, bekijk de gevoelskaart van het Reigersbos in Zuidoost en kom meer te weten over het nieuwe onderzoeks- en ontwerpdiscipline Media-Architectuur.

In het project Responsive Urban Spaces onderzocht de HvA hoe interactieve technologie in de openbare ruimte kan worden ingezet. Plaats van onderzoek was het grote plein rond de Johan Cruijff­ ArenA. Hier kunnen 100.000 bezoekers terecht op piekmomenten, maar als het rustig is, is het plein veel te onpersoonlijk en groot. Het voelt dan onveilig aan. Met licht, sensoren en geluid kan een publieke ruimte worden aangepast aan verschillende gebruikersbehoeften. Hoe dat eruit ziet, zie je in deze video die op de tentoonstelling wordt getoond, met HvA lectoren Frank Suurenbroek, Bouwtransformatie, en Martijn de Waal, Civic Interaction Design

Nieuwe inrichting Reigersbos

Ook te zien op de expo is onderzoeksproject Reigersbos in Amsterdam-Zuidoost. Deze wijk is ontworpen volgens inmiddels achterhaalde ontwerpprincipes, waarin de verschillende functies van elkaar gescheiden zijn in plaats van gemengd. De leefomgeving wordt daardoor als rommelig en onveilig ervaren. De oplossing ligt in het maken van veilige en fijne routes. Waarin verrassing en avontuur misschien wel belangrijker zijn dan de functionele middelen die veiligheid bieden, zoals verlichting, meubilair en (camera)toezicht. Deze aanpak is nu het beginpunt voor de herontwikkeling van de wijk. In de video vertellen lector Frank Suurenbroek en onderzoeker Gideon Spanjar er meer over.

Tien tips voor de expo

Meer weten over de expo? Lees de tien tips van Arcam ‘10x doen, zien, horen, lezen in de tentoonstelling’, met op nummer 7 informatie over de bijdrage van de HvA.

Gespeksreeks

Op 17 juni opende de tentoonstelling online met een gespreksreeks waarin gemeentemedewerkers, onderzoekers en kwartiermakers de basisprincipes van veilig zijn en veilig voelen in de stad verkennen. Bekijk hier het gesprek terug met onder andere een bijdrage van lector Frank Suurenbroek aan het thema ‘Veilig zijn is niet hetzelfde als veilig voelen en vice versa’.

De tentoonstelling Safe Spaces - Recht op ruimte in de stad is gratis te bezoeken bij Arcam tot 20 september 2021.

Meer informatie over het lectoraat Bouwtransformatie