Kenniscentrum Techniek

Upcycling in de maakindustrie

Hoe kun je waarde behouden of toevoegen aan een bestaand product? 17 juni leer jij meer over de circulaire wereld en strategieën!

25 mei 2021 12:56 | Urban Technology

Wil je weten hoe je waarde kunt behouden en/of toevoegen aan je product, zowel goed voor het milieu als de business én je klanten? In samenwerking met Hogeschool van Amsterdam (HvA) organiseert FME een webinar over Upcycling in de maakindustrie. Op donderdag 17 juni nemen we je mee in de circulaire wereld waarbij de (circulaire) R-ladder van Repair tot aan Repurposing wordt besproken.

Laat je inspireren door de voorbeeldcases van bedrijven die samen met studenten van de HvA al een stap genomen hebben om de transitie te versnellen naar een circulaire economie. Circulaire bedrijfscases van Ahrend, Bugaboo, de Fiction Factory en Moba komen in ieder geval aan de orde. Naast voorbeelden ter inspiratie geven we ook praktische tips om zelf aan de slag te gaan.

• Introductie Circulaire Maakindustrie
    door Robert van Beek, FME
  • Upcycling: kansen voor waardebehoud door Repurpose en andere R-strategieën
    door Inge Oskam, lector Circulair ontwerpen en ondernemen aan de HvA
  • Introductie bedrijfscases waarbij studenten bedrijven hebben geholpen om RDDM toe te passen en een case van FME
    door Mark Lepelaar, onderzoeker Repurpose driven design and manufcaturing aan de HvA
  • Parallelle sessies (maak je keuze)
    1. Bugaboo
      Herbestemming van overtollige voorraad reserveonderdelen van de oude collectie.
      door Lise Hordijk (manager duurzaamheid) en Stern Gelein (afstudeerder)
    2. Ahrend
      Herbestemming van teruggekomen archiefkasten met waar vraag naar is.
      door Kees de Boer (product designer) en Romano Sperling (afstudeerder)
    3. Upcycling proces bij Fiction Factory
      Proces om productie afval/restmaterialen die terugkomen uit projecten weer in te zetten.
      door Marije Remigius (duurzaamheidsmanager) en Janne Jansen (afstudeerder)
    4. Remanufacturing bij Moba
      Machines worden ingenomen, opgeknapt en weer verkocht.
      door Vincent Grijze
  • Plenaire afsluiting