Hogeschool van Amsterdam

Kenniscentrum Techniek

Resultaten

Resultaten van het consortium

Deliverable 1.2 deel I: Regelgeving toelating en inzet

Dit rapport presenteert de resultaten van een verkenning naar de huidige regelgeving omtrent toelating en inzet (gedragsregels) van L-categorie voertuigen op de weg.

Deliverable 1.2 deel II: Mobiliteitsbeleid gemeenten

Deze rapportage laat via praktijkvoorbeelden zien in welke mate huidige en toekomstige gemeentelijke beleidsmaatregelen van invloed zijn op de inzet van LEVV's. 

LEVV-NL

Loendersloot Advies, Fietsdiensten.nl en de HvA hebben hun krachten gebundeld in het project LEVV-NL. Het doel: de Nederlandse markt van LEVV in kaart brengen. Het is een vervolg op de Europese Cycle Logistics Industry Survey, waar (slechts) 11 Nederlandse organisaties aan deelnamen. De resultaten worden gebruikt om beleidsaanbieders en ontwikkelaars te overtuigen van de groeimarkt van LEVV en bijhorende kansen en uitdagingen.

Stadslogistiek in Beeld

Tussen april en september 2016 hebben de HvA, EVO en Lean Cargo Consultancy in samenwerking met de gemeente Amsterdam en Stadsdeel Zuid onderzoek gedaan naar de bevoorrading van winkels, horeca en bedrijven in de Oude Pijp in Amsterdam. De resultaten zijn input voor het LEVV-LOGIC onderzoek. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Connekt.

Visualisatie logistiek concept van Living Lab Partners:

  1. Greenolution/HetLokaal/2Wielkoeriers: https://youtu.be/actzFoB8WIY
  2. CityServiceBike: https://youtu.be/Q4w8W2UrRbA

Met dank aan Turn2Improve.

Resultaten volgen nog.

Praktijkcases

Op deze website presenteren wij cases van LEVV in de praktijk. U kunt zelf ook voorbeelden aandragen via het invulformulier.

Resultaten volgen nog.

Estimating the current, expected and potential market of cargo bikes in your country: lessons from the Netherlands

Op 20 en 21 maart 2017 vond de vierde European Cycle Logistics Conference (ECLF) plaats in Wenen. ECLF is de Europese expertconferentie over cycle logistics - duurzame stadslogistiek met cargo bikes. Susanne Balm presenteerde hier de resultaten van het LEVV-NL onderzoek onder Nederlandse producenten, verkopers en gebruikers van lichte elektrische vrachtvoertuigen. Daarnaast gaf ze inzicht in data van goederenvervoer in Amsterdam en de potentiele markt voor LEVV.

Wohin mit dem Auto

Aandacht in Duitsland voor ons project in het artikel "Wohin mit dem Auto?". Een vergelijking tussen Hamburg en Amsterdam.

Discussienota D66 over de opkomst van ‘’Light electric vehicles’’ in het Amsterdamse verkeer en vervoer

‘’Innovatieve en schone vervoermiddelen zijn bezig aan een opmars in Amsterdam en dat is positief. Deze zogeheten light electric vehicles (LEVs) zijn namelijk schoon, stil en flexibel. Maar het beleid van de gemeente sluit hier nog niet op aan’’, aldus Jan-Bert Vroege, raadslid voor D66. Hij heeft de discussie hierover gestart in de Amsterdamse gemeenteraad, verwijzend naar het rapport over mobiliteitsbeleid van gemeenten van LEVV-LOGIC

Pilot CityServiceBike

Aandacht voor de pilot van CityServiceBike in een artikel in het Algemeen Dagblad.
Enthousiaste deelnemer van Douwe Egberts aan het woord in een item van RTV Utrecht.

Meer weten over de pilot? Lees dan hier verder.

International Cargo Bike Festival 2017

Van 11 tot en met 13 juni 2017 vond het International Cargo Bike Festival (ICBF) plaats in Nijmegen. In het magazine is aandacht besteed aan LEVV-LOGIC op pagina 10 tot en met 13.

Evofenedex magazine maart 2017

Naar aanleiding van een sessie over de kosten en baten van een LEVV geleid door projectleider Susanne Balm is er een artikel verschenen over LEVV-LOGIC in de maarteditie van het magazine van EVO. 

 

Resultaten van studenten

Het creëren van een efficiëntere horecadistributie in de Amsterdamse Oude Pijp

Chaymae Amakhlouf, student aan de opleiding Logistics Engineering, schreef haar scriptie over de veranderingen die nodig zijn om de horecatransportbewegingen van de last mile in de Oude Pijp te reduceren en daarmee de bereikbaarheid te verbeteren.

De invloed van de cargobike op de toekomstige infrastructuur van Rotterdam Centrum

Studenten van de minor Infrastructuur en Mobiliteit van de Hogeschool Rotterdam deden in opdracht van Stadsontwikkeling Rotterdam onderzoek naar de invloed van de cargobike op de toekomstige infrastructuur van Rotterdam Centrum.

Vergelijkingstool

[English version below] Onder welke logistieke omstandigheden is welk type LEVV efficiënter dan een bestelbus? Studenten van de HvA minor Urban Logistics hebben een tool ontworpen om dit uit te rekenen voor een individuele route.

Comparison tool

Which type of LEFV is more efficient than a delivery van under what conditions? Students of the AUAS minor Urban Logistics developed a tool to calculate this for an individual route.

Welk logistiek concept maakt de inzet van LEVV mogelijk?

Posterpresentaties van acht 3e en 4e jaars logistieke studenten van de HvA. De onderzoeken gaan in op bevoorrading van de horeca (food en non-food), retail, levering van maaltijdboxen, post, onderhoudsdiensten, de rol van logistieke faciliteiten en de impact voor de openbare ruimte.

Gepubliceerd door  Urban Technology 3 juli 2017