Hogeschool van Amsterdam

Kenniscentrum Techniek

Nieuws

Bestelauto’s dragen disproportioneel bij aan de luchtvervuiling in de stad. Dat blijkt uit een rapport van Topsector Logistiek over de gebruikers en inzet van bestelbussen. Voor stadsdistributie zijn er met elektrische bestelauto’s en lichte elektrische vrachtvoertuigen (LEVV) verschillende schone alternatieven beschikbaar voor de huidige dieselbussen. [...] Dat zijn elektrisch aangedreven voertuigen met twee, drie of vier wielen die kleiner zijn dan een bestelwagen en, volgens de definitie van de branchevereniging voor elektrisch vervoer DOET, een accucapaciteit hebben van minder dan tien kilowattuur. Hieronder vallen onder meer elektrische brommers en scooters, bakfietsen met een elektromotor (e-cargo bikes) en minibusjes met een maximale laadcapaciteit van 750 kg. Dit nieuwe fenomeen kent dus vele verschijningsvormen. LEVV zijn al volop verkrijgbaar en het aantal nieuwe modellen neemt rap toe, maar het ultieme lichte elektrische vrachtvoertuig bestaat nog niet, aldus Ewoud Moolenburgh. Hij is als docent en onderzoeker stedelijke distributie verbonden aan de Hogeschool Rotterdam. Die onderwijsinstelling is een van de kennispartners van LEVV-LOGIC.  Lees het hele artikel hier

Hogeschool van Amsterdam start onderzoek naar de inpassing van cargofietsen en lichte elektrische vrachtvoertuigen in het stedelijk verkeer.

Rijden ze tussen de auto's of op het fietspad? Waar kan het beste geparkeerd worden? Wat is de gemiddelde snelheid? 

In de afgelopen jaren zijn er verschillende nieuwe, vaak elektrisch aangedreven of ondersteunde, vervoermiddelen in het straatbeeld verschenen. Deze variëren van moderne bakfietsen tot kleine elektrische bestelauto’s. De inzet van deze lichte elektrische voertuigen (LEV’s) maakt een fijnmaziger en tijdkritischer stadsdistributie mogelijk – en is een belangrijke stap op weg naar emissievrije mobiliteit. 

Echter is de juiste plek op de weg voor deze nieuwe voertuigen onzeker. Voor zowel de logistieke sector als wegbeheerders is het van belang te weten hoe deze nieuwe voertuigen zo goed mogelijk kunnen worden ingepast in het stedelijk verkeer. Het SICLEV project gaat hierbij helpen. Het project loopt van november 2017 t/m juni 2018. 

Partners in dit onderzoek zijn logistiek dienstverleners Cycloon en City Hub, verkeerskundig adviesbureau Bonotraffic, de branchevereniging voor elektrisch vervoer DOET en de gemeente Amsterdam. Een eerste stap in het onderzoek wordt het observeren van de huidige positie van LEV’s in het stedelijk verkeer. Voertuigen van partners worden voorzien van verschillende meetsystemen, waaronder camera's.

Dit gaan we testen tijdens de LEVV-battle op 6 en 7 december a.s., waarin studententeams gaan proberen om zo efficiënt mogelijk goederen te leveren en op te halen in Amsterdam met behulp van lichte elektrische vrachtvoertuigen. 

Contactpersoon: Kaspar Koolstra (docent-onderzoeker Mobiliteit)
 

Op 28 november presenteerden Walther en Susanne samen met Richard (Stint) op het Gala van de Wetenschap. Zij arriveerden op indrukwekkende wijze, namelijk ín een Stint.

"Dan gebeurt er iets vreemds. Vanuit de zaal komt een gek elektrisch wagentje aanrijden – een combinatie tussen een Segway en een bakfiets. Bij het podium aangekomen, wordt pas duidelijk wat hiervan de bedoeling is. [...] Ze vertellen ons hoe revolutionaire logistieke oplossingen, zoals de kleinere elektrische wagentjes, in plaats van de klassieke witte bestelbus, nodig zijn om de steeds drukker wordende stad leefbaar en begaanbaar te houden."  Lees verder...

De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) ontwikkelt sinds september technologie voor lichte elektrische vrachtvoertuigen (LEVV), binnen het project LEVV-LOGIC. Deze transportmiddelen kunnen stadslogistiek schoner en efficiënter maken. Lees verder...

Het project LEVV-LOGIC onderzoekt de inzet van lichte elektrische vrachtvoertuigen (LEVV) voor het vervoer van goederen in steden. Onderdeel van het project is het Living Lab, wat bestaat uit vijf praktijkexperimenten. Hierbij worden verschillende toepassingen van LEVVs gemonitord en geëvalueerd. Het doel hiervan is om op basis van de dagelijkse praktijk inzicht te krijgen in de kansen en voorwaarden van de inzet van LEVVs in diverse sectoren en in verschillende steden.

In april 2017 gingen de eerste twee experimenten van start, in Amersfoort en Utrecht. Deze zijn nu afgerond. De evaluatie bestond uit een afstudeer-/stageonderzoek door een student van de HvA, een workshop logistiek concept visualiseren, een workshop business model analyse, interviews en een gezamenlijke evaluatie met de betrokkenen op locatie. De rapportages van deze experimenten zijn nu beschikbaar via Resultaten - WP4. Living Lab.

Stem op LEVV-LOGIC: bit.do/stemlevvlogic

De RAAK-award biedt toonaangevend praktijkgericht onderzoek van hogescholen een podium. Met de prijs wil het regieorgaan SIA de bekendheid en kwaliteit van het onderzoek aan hogescholen verhogen.

De jury heeft aan de hand van de criteria uit de 23 inzendingen 10 projecten genomineerd die kans maken op de RAAK-award en LEVV-LOGIC is daar een van!

De winnaar van de publieksprijs wordt bepaald door iedereen die stemt op een van de genomineerden.

Maandag 4 september ging het Mobility Innovation Center (MIC) van start. Zo’n 120 studenten van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen werken hier in opdracht van verschillende bedrijven aan projecten op het gebied van duurzame mobiliteit. Het Mobility Innovation Center is gevestigd in het pand van Clean Mobility Center (CMC) op Industriepark Kleefse Waard. Lees verder...

Piraveen Thangarajah deed zijn afstudeeronderzoek bij LEVV-LOGIC. Hij schreef een artikel voor logistiek.nl: 

"De vrachtfiets als antwoord op de dichtslibbende steden. De voordelen ten opzichte van de bestelbus zijn duidelijk: minder uitstoot, minder ruimte en een efficiëntere distributie. Het toenemende gebruik van e-cargobikes is goed voor de bereikbaarheid en reductie van vervuiling in stedelijke gebieden, maar de vrachtfiets brengt ook zijn eigen problemen met zich mee en dus uitdagingen." Lees verder...

Op de warmste 21 juni sinds 1976 werd in Londen de afsluitende conferentie van het FREVUE-project gehouden. FREVUE: Freight Electric Vehicles in Urban Europe. In dit vierjarige project werden in acht Europese steden in totaal zo’n 80 elektrische vrachtvoertuigen gemonitord, variërend van bestelauto’s van circa 3,5 ton tot grote trucks van 18 ton. In het project stonden 4 thema’s centraal: techniek, economie, sociale en omgevings factoren, en politieke/overheids mogelijkheden. In de techniek is nog het grootste probleem dat er (nog steeds) geen OEM’s elektrische vrachtwagens leveren. Veelal worden dieselvoertuigen in kleine aantallen omgebouwd waarbij service en betrouwbaarheid dan eerder een knelpunt zijn. Economisch hebben alleen de kleinere voertuigen, (circa 3,5 ton) een sluitende businesscase. Voor de middelgrote (3,5-8 ton) en grote (>10 ton) vrachtvoertuigen zijn de investeringskosten te hoog om binnen tien jaar terug verdient te worden. Vrachtvervoer levert een significante bijdrage aan de emissies in de stad en is lastig te verduurzamen. Alle stakeholders staan wel positief tegenover elektrisch vervoer. Vanuit de politiek zijn er verschillende instrumenten en maatregelen mogelijk. In Londen is er vanaf 23 oktober een emission charge. Een ander voorbeeld is de ultra low emission zone (ULEZ) die door burgemeester Khan van Londen op dezelfde dag bekend werd gemaakt. Uiteindelijk zullen in Londen gebieden met low emission, zero emission tot No vehicels komen. In 2050 moet Londen helemaal zero emission zijn. Onderdeel van de ULEZ is de extra belasting van 100 pond per dag voor diesel vrachtvoertuigen die niet aan Euro6 norm voldoen. De emission charge op conventioneel vervoer maakt de business case voor EFV wel meteen een stuk beter. Uit de inventarisatie kwam ook naar voren dat bereik op zich geen probleem is: de routes worden er op aangepast. Er is wel behoefte aan fast chargers waarmee je in een half uur (lunchtijd) weer op 80% batterijlading zit. Uit de monitoring kwam naar voren dat rijgedrag zo’n 20% van het verbruik bepaalt: op korte routes ligt het verbruik hoger want men komt toch wel weer thuis, als het kritisch wordt verandert het rijgedrag.

UPS heeft een groot distributiecentrum dicht bij het centrum van Londen dat ze aan het verduurzamen zijn. Ze zijn begonnen met 10 elektrische vrachtwagens en zijn op weg om daar 60 van te maken. Daarvoor was wel een verzwaring van de netaansluiting nodig, een behoorlijke investering. Om verder te kunnen elektrificeren zijn ze bezig met smart charging technieken zodat ze met de huidige aansluiting tot 170 vrachtwagens kunnen laden. Voor deze nieuwe ontwikkelingen zijn zeker nog overheidssubsidies nodig. Het laden gebeurt ’s nachts, overdag zijn de stops te kort om bij te kunnen laden. Naast smart charging denken ze ook na om extra batterijen overdag op te laden en die ’s nachts in te zetten om de vrachtwagens op te laden. UPS heeft er bewust voor gekozen een voortrekkersrol te vervullen: “Elektrificatie is niet makkelijk, maar onvermijdelijk”.

Meer informatie is te vinden op de website van FREVUE: http://frevue.eu/ of bekijk hier de presentatie: http://frevue.eu/wp-content/uploads/2017/03/FREVUE-21-June-2017_slides.pdf

 

Terwijl de evaluaties van de eerste twee experimenten in Utrecht en Amersfoort in volle gang zijn, kunnen we mededelen dat de volgende twee Living Lab partners gekozen zijn:

  • Maastricht Bereikbaar: proef met aanschafsubsidie op e-cargobikes
  • CityHub: opening in Amsterdam met eerste klant op proef

De exacte invulling van onze rol in beide experimenten gaan we komende periode vormgeven.

Proef Maastricht: vergoeding aanschafkosten e-cargobike

Van 1 juli 2017 tot en met 31 maart 2018 voert Maastricht Bereikbaar een proef uit met elektrische cargo bikes. Deelnemers die een e-cargo bike kopen of leasen en hiermee dagelijks minimaal 4 ritten maken in, van of naar Maastricht, kunnen de aanschafkosten (tot een maximum van € 4.000,-) vergoed krijgen. LEVV-LOGIC gaat de inzet en gebruikerservaringen tijdens de proef evalueren. Ga voor meer informatie naar het bericht op de website van Maastricht Bereikbaar.

Proef Amsterdam: City Hub

Naast Roermond is City Hub sinds kort ook gevestigd in Amsterdam. Zowel in West (Sloterdijk) als in Zuid (De Omval). Vanaf daar verzorgen zij opslag en groen stadstransport met LEVVs. LEVV-LOGIC gaat de praktijkervaringen evalueren en de kansen en uitdagingen van de elektrische voertuigen onderzoeken.

Het vinden van een geschikt voertuig om pakketten van het ene uiteinde van de stad naar het andere te vervoeren is moeilijk. Het vinden van een voertuig dat daarnaast ook ecologisch en efficiënt is, is nog moeilijker.

In deze blog neemt Bubble Post je mee in hun ervaringen in het verleden en de vele valkuilen die ze tegenkwamen. Zo wordt er onder andere besproken hoe ze van het ontwerpen van hun eerste cargo bike uiteindelijk uit zijn gekomen bij het gebruiken van een Stint.

Van 11 tot en met 13 juni vond het International Cargo Bike Festival (ICBF) plaats in Nijmegen, een initiatief van consortiumpartner Jos Sluijsmans van Fietsdiensten.nl. Studenten aan het afstudeeratelier van LEVV-LOGIC hebben hier een posterpresentatie gegeven over hun (afstudeer)onderzoek, deze is tevens hier te downloaden. Elza van Genderen van CityServiceBike en Christian Suurmeijer van Greenolution gaven een presentatie over de lopende praktijkexperimenten.

In het magazine van het ICBF is aandacht besteed aan LEVV-LOGIC op pagina 10 tot en met 13.

Zowel ZZP-ers als ondernemers in een VOF mogen vanaf heden ook gebruik maken van de ondernemerssubsidie voor elektrische scooters en (bak)fietsen in de gemeente Den Haag.

Voorheen vielen alleen BV's en NV's onder deze subsidieregeling. De gemeente Den Haag ontving van een aantal personen de vraag waarom ZZP-ers en VOF's geen gebruik konden maken van de subsidieregeling voor e-scooters, high speed e-fietsen en e-bakfietsen. Deze geluiden zijn serieus genomen en resulteerde in een wijziging van de subsidieregeling.

Mocht een eerdere aanvraag om deze reden zijn afgewezen, dan kunt u opnieuw een aanvraag indienen. Daarnaast is de eis van inschrijving bij de KvK verkort van 1 januari 2016 naar 1 oktober 2016. Alle ondernemers die voor 1 oktober 2016 in Den haag ingeschreven stonden, kunnen gebruik maken van maximaal €1.500,- subsidie per voertuig.

Meer informatie over de subsidieregeling kunt u hier vinden: https://www.denhaag.nl/home/bewoners/loket/subsidies/to/Ondernemerssubsidie-elektrische-scooters-en-bakfietsen.htm

In de afgelopen week is LEVV-LOGIC geaccepteerd voor twee congressen. Op 19 mei geven we een posterpresentatie en - pitch op de Nationale dag voor duurzaamheid in het hoger onderwijs (NNDHO) op de Vrije Universiteit in Amsterdam. Het thema van NDDHO17 is 'Connecting Changemakers'. Het evenement is voor iedereen die geïnteresseerd is in duurzaamheid in het algemeen en het inzetten van ICT om verduurzaming binnen onderwijs, onderzoek en bedrijfsvoering te bewerkstelligen.

Van 9 tot en met 11 oktober zijn we, tevens met een poster, aanwezig op The 30th International Electric Vehicle Symposium & Exhibition (EVS30) in Stuttgart, Duitsland. EVS30 is het ontmoetingspunt voor de e-mobility industrie. Fabrikanten, gebruikers en beleidsmakers worden hier op de hoogte gebracht van alle vormen van e-mobility in Stuttgart en kunnen discussiëren over nieuwe trends en mogelijke toepassingen van elektrisch vervoer.

Uit het LEVV-NL onderzoek blijkt dat het gebruik van lichte elektrische vrachtvoertuigen in Nederland flink is toegenomen en zal blijven toenemen.

Een consortium bestaande uit de Hogeschool van Amsterdam, Fietsdiensten.nl en Loendersloot Groep heeft in de periode van september 2016 tot en met maart 2017 onderzoek gedaan naar (de te verwachte groei van) het gebruik van lichte elektrische vrachtvoertuigen in Nederland: LEVV-NL. In het eindrapport worden de resultaten gepresenteerd van een enquête onder Nederlandse producenten, verkopers en gebruikers van lichte elektrische vrachtvoertuigen. Het doel van het onderzoek is om inzicht te krijgen in de huidige productie en toepassing van LEVVs, de verwachte groei en de (gebruikers)ervaringen met LEVVs. Deze kennis is van belang om beleidsmakers en de voertuigindustrie te informeren over de ontwikkeling van LEVVs.

Er is vanaf 2011 een forse groei in het aantal bedrijven dat met LEVVs werkt. Ook het werk dat gemiddeld per LEVV uitgevoerd wordt, stijgt hard. Overwegend kleine bedrijven werken met LEVVs, maar ook grote koerierspartijen zoals DHL, UPS en PostNL gebruiken de voertuigen. De inzet van LEVVs is zeer divers. Zowel in termen van levering, locatie als opdrachtgever. Het varieert van pakketbezorging bij woningen, levensmiddelen aan horeca, onderhoudsdiensten aan kantoren en vervoer van kinderen naar de buitenschoolse opvang. Redenen dat organisaties met LEVVs werken, zijn voornamelijk milieubewustzijn, het imago of de wens om voorop te lopen. Kostenreductie wordt minder vaak genoemd als reden.

Uit het onderzoek blijkt dat niet alle gebruikers even tevreden zijn over hun LEVVs. De voornaamste problemen die ervaren worden, hebben te maken met het laadgewicht, de energievoorziening (actieradius/batterij/laadinfra) en (beperkte) koelmogelijkheden. Opvallend is het hoge aantal respondenten dat ontevreden is over het onderhoud. : Elektrische bakfietsen worden zakelijk een stuk intensiever gebruikt dan particuliere fietsen, en blijkbaar is de technologie daar nog niet altijd even geschikt voor.

Het aanbod van (geschikte) voertuigen is de belangrijkste factor die verdere ontwikkeling van LEVVs in de weg staat. Daarnaast spelen infrastructurele aspecten een belemmerende rol, met name een gebrek aan laadinfrastructuur, te krappe fietspaden en onzekerheid over de plek op de weg.

Een exacte verwachting voor het aantal LEVVs in 2020 kan op basis van de respons niet gegeven worden, maar uit de individuele groeiverwachtingen spreekt een groot vertrouwen in de toekomst: de respondenten verwachten dat hun “wagenpark” van licht elektrische vrachtvoertuigen in drie jaar tijd met maar liefst 240% zal stijgen. Strengere regelgeving ten aanzien van verbrandingsmotoren en de realisatie van milieuzones lijken, tot die tijd, de grootste kansen voor grootschalige inzet van LEVVs.

Het LEVV-NL onderzoek is in de periode van september 2016 tot en met maart 2017 uitgevoerd door Susanne Balm en Ruben Stam (Hogeschool van Amsterdam), Jos Sluijsmans (Fietsdiensten.nl) en Bas Hendriksen (Loendersloot Groep) in opdracht van Connekt. De resultaten werden onlangs gepresenteerd op het ECLF-congres in Wenen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Susanne Balm.

Download het LEVV-NL rapport hier.

CityServiceBike gaat service- en onderhoudsmonteurs in Utrecht een parkeerplek aanbieden aan de rand van het centrum van de stad waar overgestapt kan worden op een elektrische bakfiets van Urban Arrow. De locatie bevindt zich tijdelijk in parkeergarage Vaartsche Rijn. Daar kan de bedrijfsauto geparkeerd worden en het benodigde gereedschap, met behulp van medewerkers van CityServiceBike, overgeheveld worden naar de E-bakfiets.

De pilot is een van de praktijkexperimenten binnen het LEVV-LOGIC Lab. Hiermee wordt er ingespeeld op de dagelijkse problemen van automobilisten. Denk aan vertragingen, omrijdroutes en de zoektocht naar een parkeerplek. Met een elektrische bakfiets wordt dit vermeden, waardoor service- en onderhoudsmonteurs hun werk in het centrum efficiënter, milieuvriendelijker en goedkoper kunnen uitvoeren.

Donderdag 11 mei gaat de pilot van CityServiceBike officieel van start. Lot van Hooijdonk, wethouder Gemeente Utrecht, Verkeer en mobiliteit, Duurzaamheid en Milieu zal het startsein geven. De pilot duurt drie maanden, bedrijven kunnen in die periode kostenloos meedoen. 

De tien highlights van het LEVV-LOGIC team

Op 20 en 21 maart vond de vierde European Cycle Logistics Conference (ECLF) plaats in Wenen. ECLF is de Europese expertconferentie over cycle logistics - duurzame stadslogistiek met cargo bikes.

Vanuit het LEVV-LOGIC consortium zijn er acht gegadigden naar Wenen afgereisd: Walther Ploos van Amstel, Susanne Balm, Said Arslan, Jos Sluijsmans en vier studenten Islam Morse, Klaas Roozendaal, Ajoy Sarnakar en Gabrielle Veldhuijzen. Daarnaast waren LEVV-LOGIC partners Urban Arrow, Bubble Post, CityServiceBike en Loendersloot Groep aanwezig.

Susanne Balm heeft een presentatie gegeven, LEVV-LOGIC was onderdeel van de gezamenlijke Nederlandse stand en als klap op de vuurpijl waren ze op dinsdagavond uitgenodigd door de Nederlandse ambassadeur op de residentie.

Dit waren volgens hen de highlights van twee dagen ECLF:

Potential market of cargobikes

Susanne Balm, Hogeschool van Amsterdam, Nederland

Uiteraard was de presentatie van onze eigen Susanne het hoogtepunt van de conferentie. Zij presenteerde de resultaten van het LEVV-NL onderzoek onder Nederlandse producenten, verkopers en gebruikers van lichte elektrische vrachtvoertuigen (LEVV). Ook gaf ze inzicht in data van goederenvervoer in Amsterdam en de potentiele markt voor LEVV.

Presentatie: Estimating the current, expected and potential market of cargo bikes in your country: lessons from the Netherlands

Keynote speaker

Mikael Colville-Andersen, Copenhagenize Design Company, Denemarken

De keynote speaker bleek erg sterk en inspirerend. Naast een inhoudelijk sterke presentatie, heeft hij, door zijn overtuigingskracht en vele historische quotes, de potentie om critici te overtuigen.

Presentatie: Keynote speaker

Sustainability study van BIEK

Ralf Bogdanski, Technische Hoch- schule Nürnberg, Duitsland

In deze presentatie werden alle voor- en nadelen van een bestelbus en een cargo bike duidelijk benoemd en weergegeven. Daarnaast was het erg prettig dat Bogdanski niet alleen de sterke eigenschappen van cargo bikes beschreef, maar ook zijn vinger op de zere plek durfde te leggen en de mogelijke problemen (en diens oplossingen) benoemde. Het was echter opvallend dat Bogdanski meende dat het gebruik van elektrische schepen, al dan niet in combinatie met cycle logistics, geen optie is, terwijl daar toch al wat voorbeelden van zijn.

Presentatie: Cycle logistics solutions in the 2017 sustainability study of the German parcel and express association (BIEK)

Afvalmanagement in Hamburg

Christian Rudolph, DLR German Aerospace Centre, Duitsland

Hier werd er nadruk gelegd op waar LEVV wél succesvol ingezet kan worden, in tegenstelling tot het uitsluitend benoemen van de problematiek rondom het implementeren van LEVV. Daarnaast was het een leuke aanvulling dat er besproken werd hoe vuilnismannen gemotiveerd kunnen worden tot het rijden van een LEVV.

Presentatie: E-cargo cycles for municipal organisations - waste management in Hamburg

RAKO Donaukanal

Reinhard Jellinek, Austrian Energy Agency, Oostenrijk

Het RAKO Donaukanal project heeft de mogelijkheden verkend van het beleveren van de binnenstad van Wenen doormiddel van binnenvaartschepen en bakfietsen voor de last mile. Uit dit onderzoek bleek dat het verschil in CO2-uitstoot tussen conventioneel transport en de combinatie van boot- en bakfiets vervoer 8% bedroeg. Daarnaast werd ook onderzocht hoe bakfietsen ingezet kunnen worden in een goederenstroom.

Presentatie: Multimodal transport on the Donaukanal in Vienna

ÖKO-LOG

Julia Zientek, FGM-Amor & Daniel Kofler, Bike Citizens, Oostenrijk

Het ÖKO-LOG project onderzocht de mogelijkheid om een emissievrije supply chain op te zetten doormiddel van het gebruik van cargobikes. Dit onderzoek is interessant omdat het gebruik en de implementatie van bakfietsen onderzocht wordt.

Presentatie: Sustainable delivery of regional food (ÖKO-LOG project)

Containerisatie

Tom Assmann, Dept for Logistics Systems, Otto-von-Guericke University, Duitsland

Volgens Walther Ploos van Amstel is containerisatie echt de sleutel voor de toekomst. “De handling moet eruit. Dat zien we nu ook met nieuwe busjes initiatieven van Ford en Mercedes. Cargo bikes moeten hierop inspelen.”

Presentatie: Model for efficient container sizes in e-cargo cycle depot system

De technische aspecten en ontwikkelingen daarin

Annick Roetynck, Manager, Light Electric Vehicle Association in Europe, LEVA-EU
Dr. Eric Gross, Technical University Hamburg, Duitsland

Hieronder vielen twee presentaties, welke zowel informatief als zorgwekkend waren. Het gemak waarmee níet wordt nagedacht over de ARBO-omstandigheden van de chauffeurs en de inpassing in de infrastructuur is verontrustend. Desalniettemin werd de presentatie omtrent technische keuringen ofwel de DIN-standaard als zeer goed bevonden. Mocht de DIN-standaard door de Europese commissie komen, is dat ook iets waar rekening mee gehouden moet worden binnen het LEVV-LOGIC project.

Presentatie (Roetynck): Electric Cargo Bikes: Technical Rules & Regulations 
Presentatie (Gross): The future for Electric Assist, cargo bike classification, DIN standards and work safety

Ervaringen van UPS

Wolfgang Beecken, First Mile, Duitsland
Peter Harris, UPS & Robin Haycock, UK

Met name het onderzoek in Hamburg van Beecken was leerzaam: wat levert het op en hoeveel CO2-uitstoot bespaart het? Het project van UPS in de UK is ook een aanrader om te volgen. Het is wel opvallend dat de concepten van DHL en UPS sterk van elkaar afwijken; het wordt boeiend om daar straks van te leren. 

Presentatie (Beecken): Inner city delivery logistics in Hamburg
Presentatie (Harris): A system for delivering scalable and sustainable logistics solutions

Het eerlijke verhaal van Hajtas Pajtas

Zsolt Kilián, Hajtas Pajtas, Budapest, Hongarije

Ruimtetekort, chaos, ruzie met de buren, geen ICT en niet op te schalen.

Presentatie: Cooperation business models - local bike couriers pedaling for global brands

Auteur: Annemijn van Herwijnen, project-assistent LEVV-LOGIC
Bron foto's: Mobilitätsagentur Wien / Christian Fürthner

Gepubliceerd door  Urban Technology 13 december 2017