Hogeschool van Amsterdam

Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding

Werken met onderzoeksgroepen binnen een academische basisschool

Artikel

Verslag van een onderzoek door Tonnie Bruin (De Activiteit) naar het werken met onderzoeksgroepen in vier academische basisscholen die werken vanuit het OGO concept. Allereerst gaat het in dit onderzoek om leraren binnen (academische) basisscholen die in ontwikkelgroepen gebruik maken van een onderzoeksmatige aanpak om hun onderwijs te verbeteren. Een boeiend en spannend proces dat nieuwe vaardigheden van leraren vraagt en een nieuwe cultuur binnen de scholen waar ze werken. Tegelijk is dit onderzoek een analyse van de wijze waarop dit proces verloopt, van wat schoolleiders en onderzoeksbegeleiders ondernemen om leerkrachten te ondersteunen in het onderzoeks- en ontwikkelproces en hoe leerkrachten die ondersteuning ervaren.

Verslag van een onderzoek door Tonnie Bruin (De Activiteit) naar het werken met onderzoeksgroepen in vier academische basisscholen die werken vanuit het OGO concept.

Allereerst gaat het in dit onderzoek om leraren binnen (academische) basisscholen die in ontwikkelgroepen gebruik maken van een onderzoeksmatige aanpak om hun onderwijs te verbeteren. Een boeiend en spannend proces dat nieuwe vaardigheden van leraren vraagt en een nieuwe cultuur binnen de scholen waar ze werken. Tegelijk is dit onderzoek een analyse van de wijze waarop dit proces verloopt, van wat schoolleiders en onderzoeksbegeleiders ondernemen om leerkrachten te ondersteunen in het onderzoeks- en ontwikkelproces en hoe leerkrachten die ondersteuning ervaren.

Referentie

Bruin, T. (2012) Werken met onderzoeksgroepen binnen een academische basisschool. Amsterdam: HvA Publicaties.

Gepubliceerd door  Centre for Applied Research in Education 14 november 2012