Hogeschool van Amsterdam

Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding

The quality of teacher educators in the European policy debate: actions and measures to improve the professionalism of teacher educators.

Artikel

In dit artikel voor het tijdschrift 'Professional Development in Education' analyseren Marco Snoek, Anja Swennen (VU) en Marcel van der Klink (OU) de wijze waarop er in Europese beleidspublicaties en in beleid van Europese lidstaten aandacht is voor de kwaliteit van lerarenopleiders. Op basis van een analyse van Europese beleidsdocumenten en een vragenlijst onder sleutelbeleidsmakers in 16 lidstaten, blijkt systematische aandacht voor de kwaliteit van lerarenopleiders zeer beperkt. In de meeste gevallen is beleid onderdeel van generieke beleidsmaatregelen voor docenten in het hoger onderwijs en valt het voor het grootste deel onder de autonomie van hoger onderwijs instellingen. De auteurs pleiten voor meer gerichte aandacht en voor het versterken van de stem van de beroepsgroep zelf.

Referentie

Marco Snoek, Anja Swennen, Marcel van der Klink (2011). The quality of teacher educators in the European policy debate: actions and measures to improve the professionalism of teacher educators. Professional Development in Education 37 (5), 651-664.

Gepubliceerd door  Centre for Applied Research in Education 14 december 2011