Hogeschool van Amsterdam

Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding

Praktijkonderzoek door leraren: doelen, dilemma’s en kwaliteit

Artikel

In de afgelopen paar jaar is er steeds meer aandacht gekomen voor onderzoek door leraren. De oproep van de Onderwijsraad dat iedere leraar een master zou moeten behalen, impliceert dat leraren iets met onderzoek moeten. De recente aandacht voor onderzoek door leraren roept een aantal vragen op. Is het doen van onderzoek naar de eigen lespraktijk iets wat we van iedere leraar zouden moeten verwachten? Met welk doel dan? Aan welke kwaliteitseisen zou onderzoek door leraren moeten voldoen? En wat betekent dat dan voor scholen en lerarenopleidingen? In zijn bijdrage aan de bundel 'Onderzoek in de school ter discussie' , gaat Marco Snoek in op deze vragen.

Referentie

Snoek, M (2012). Praktijkonderzoek door leraren: doelen, dilemma’s en kwaliteit. In: Zwart, R., Van Veen, K & Meirink. J. (2012). Onderzoek in de school ter discussie: doelen, criteria en dilemma’s. Leiden: Expertisecentrum Leren van docenten/Universiteit Leiden.

Gepubliceerd door  Centre for Applied Research in Education 1 maart 2012