Hogeschool van Amsterdam

Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding

Leren van Toekomstscenario’s, toekomstscenario’s bouwen als didactisch instrument voor reflectie en collectief leren

Artikel

In de bundel (On)voorstelbaar (on)voorspelbaar: Leerpraktijken in 2020 van IVLOS en SURF, gaat Marco Snoek in op de rol die toekomstscenario's kunnen spelen als instrument voor leren en reflectuie in het onderwijs. Scholen en leraren moeten hun leerlingen voorbereiden op een toekomst die nog niet bekend is. Dat vraagt een grote mate van 'toekomstgevoeligheid' van leraren. Het maken van toekomstscenario's kan daarbij helpen. Toekomstscenario’s kunnen helpen om bestaande vooronderstellingen en mogelijke alternatieven met betrekking tot de dagelijkse werkpraktijk en werkroutines zichtbaar te maken. Op die manier draagt het ontwikkelen van toekomstscenario’s binnen teams of binnen de opleiding bij aan de ‘veranderingsbekwaamheid’ van professionals.

Referentie

Snoek, M. (2005). Leren van Toekomstscenario’s, toekomstscenario’s bouwen als didactisch instrument voor reflectie en collectief leren. In: Graaf, R. de; Nekkers, J.; Berg, I. van den. (On)voorstelbaar (on)voorspelbaar: Leerpraktijken in 2020. SURFpublicatie 7, SURF, Utrecht. p37-45.

Gepubliceerd door  Centre for Applied Research in Education 6 februari 2005