Hogeschool van Amsterdam

Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding

De impact van Masterleraren

Artikel

In dit artikel in 'Van 12 tot 18' gaat Marco Snoek in op de uitkomsten van onderzoek onder afgestudeerden van de Master Professioneel Meesterschap. Leraren die een masteropleiding volgen zijn vaak enthousiast over de verdieping en de nieuwe inzichten die het hun oplevert. Maar dat garandeert nog niet dat in de praktijk het leiderschap van deze leraren tot bloei kan komen. Het organisatieklimaat in veel scholen daagt masterleraren onvoldoende uit om het geleerde in de praktijk te brengen. Slechts weinig scholen zetten de masteropleiding strategisch in als instrument voor schoolontwikkeling. Marco pleit voor een strategisch partnerschap tussen de masterdocent en leidinggevende om de ontwikkelde masterkwalifiacties tot hun recht te laten komen ten behoeve van onderwijsontwikkeling in de school.

Referentie

Snoek M. (2012) , De impact van Masterleraren. Van 12 tot 18, mei 2012.

Gepubliceerd door  Centre for Applied Research in Education 1 augustus 2012