Hogeschool van Amsterdam

Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding

Onder Soep lezing door Patricia Kruit

Lezing/College

Leren onderzoeken leer je niet van zomaar onderzoek doen!

Patricia Kruit

Inleiding

In de lessen Wetenschap & Techniek op de basisschool worden vaak leuke onderzoekjes gedaan. De veronderstelling is dat leerlingen zo al doende onderzoeksvaardigheden leren. Klopt deze veronderstelling wel? Leidt doen automatisch tot leren? En hoe meet je in hoeverre leerlingen onderzoeksvaardigheden beheersen?

Inhoud van de lezing

In deze bijeenkomst zal zij voorbeelden van activiteiten gericht op de ontwikkeling van onderzoeksvaardigheden bespreken. Ook zal zij ingaan op mogelijke manieren waarop onderzoeksvaardigheden gemeten en eventueel beoordeeld kunnen worden. Daarbij zullen de resultaten van een pilotstudie toegelicht worden. Ten slotte nodigt zij de deelnemers uit om idee├źn uit te wisselen over de bruikbaarheid van het ontwerp van de lessen en meetinstrumenten voor de onderwijspraktijk.

 

 

Meer over Patricia Kruit

Patricia doet onderzoek naar de ontwikkeling van de onderzoeksvaardigheden bij kinderen in groepen 7 en 8. Zij ontwikkelde lessen specifiek gericht op het aanleren van onderzoeksvaardigheden, zoals het formuleren van een onderzoeksvraag en het analyseren van meetresultaten.
Kijk hier voor meer informatie over het promotieonderzoek van Patricia Kruit

Datum:               donderdag 29 oktober 2015  
Tijd:                    12.00 - 13.00 uur   
Locatie:              KSH 07A12   

 

Het Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding wil met de reeks Onder-Soep lezingen medewerkers en studenten op de hoogte brengen van onderzoeksresultaten van medewerkers van Onderwijs en Opvoeding. De bijeenkomsten zijn gratis toegankelijk voor medewerkers en studenten van de Hogeschool van Amsterdam en de Universiteit van Amsterdam.

Gepubliceerd door  Centre for Applied Research in Education 27 november 2015