Hogeschool van Amsterdam

Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding

Promotieonderzoek van Patricia Kruit

Project

Meten van onderzoeksvaardigheden en effect van interventies m.b.t. onderzoekend en ontwerpend leren

Patricia Kruit

Patricia Kruit

Belangrijke leerdoelen van W&T onderwijs zijn dat leerlingen leren redeneren met begrippen en met bewijsmateriaal (bv uit experimenten) en dat ze leren onderzoeken/ontwerpen. Maar hoe meet je opbrengsten op het gebied van leren onderzoeken en redeneren met bewijsmateriaal? Patricia Kruit ontwikkelt methoden om onderzoeksvaardigheden te meten en zal die vervolgens inzetten om resultaten van onderzoekend en ontwerpend leren in W&T te onderzoeken. Een pilot studie naar gebruik van 'performance assessments' om onderzoeksvaardigheden te meten, werd onlangs gepresenteerd op de Onderwijs Research Dagen. In een performance assessment doen kinderen een mini-onderzoekje en worden hun onderzoeks- en redeneervaardigheden gemeten door middel van een kijkwijzer en werkbladen. Eerder deed Patricia onderzoek naar het gebruik van concept cartoons om kinderen aan het experimenteren te krijgen en uit te vinden welke typische fouten kinderen maken in het onderzoeken.

Gepubliceerd door  Centre for Applied Research in Education 15 december 2015