Hogeschool van Amsterdam

Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding

EU Fibonacci project

Project

Het doel van het EU Fibonacci project is zoveel mogelijk scholen, docenten, en leerlingen in Europa te betrekken bij onderzoekend leren in natuur/techniek/wiskunde onderwijs met hands-on en minds-on activiteiten in de klas. Dit als middel om "scientific literacy" te bereiken en interesse voor beroepen in techniek en wetenschap te stimuleren. Het AMSTEL Instituut van de UvA was een van de oorspronkelijke 12 partners in het project en HvA heeft de rol van het AMSTEL overgenomen. Inmiddels zijn er 36 Fibonacci partners in meer dan 20 landen en wordt geschat dat via deze projectpartners 40.000 a 50.000 leerlingen ervaring opdoen met onderzoekend leren in natuur en techniekonderwijs.

fibonacci_wit_logo

Fibonacci gelden worden in Amsterdam o.a. aangewend voor extra investering in begeleiding van UPvA en Pabo studenten bij het maken en uitproberen van onderzoekend leren lesmateriaal in de school. Verder is er geld voor uitwisseling en conferenties met de Europese partners. Daar is veel te leren vanwege de zeer verschillende benaderingen om hands-on en minds-on leren in school te ondersteunen. Zo bezochten Welmoet Damsma, Paul Ruis en twee UPvA studenten een conferentie in Parijs en presenteerden Ed van den Berg, Patricia Kruit, Fanny Wu en Maaike van den Herik twee papers op een Fibonacci conferentie in Leicester, o.a. in een sessie met de beroemde uitvinders van concept cartoons.

Een vijftal middelbare scholen in en buiten Amsterdam doet ook mee en daar richt men zich vooral op het gebruik van ICT (sensoren, videometen, modelling) bij onderzoekend en ontwerpend leren.

Kaart met Fibonacci partners:

 

Fibonacci_map
Gepubliceerd door  Centre for Applied Research in Education 31 maart 2015