Hogeschool van Amsterdam

Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding

Praktijkgericht onderzoek dat bijdraagt aan innovatie van opleiding en praktijk

In opdracht

Met deze notitie wil het Netwerk Lectoren Lerarenopleidingen bijdragen aan de discussie over de focus en vormgeving van onderzoek binnen en vanuit de lerarenopleidingen, naar aanleiding van de strategische agenda van de Vereniging Hogescholen rond de lerarenopleidingen. De auteurs hopen met deze notitie opleiders, onderzoekers, leidinggevenden, bestuurders en beleidsmakers te prikkelen en te inspireren om werk te maken van onderzoek met impact voor opleiders, scholen, leraren, en uiteindelijk voor leerlingen. Als lectoren die intensief betrokken zijn bij de lerarenopleidingen en bij het praktijkgerichte onderzoek dat daarbinnen plaatsvindt, hebben ze de ambitie om het praktijkgericht onderzoek sterker te laten bijdragen aan het ontwikkelen van die gevalideerde kennis. In deze notitie wordt beschreven hoe de kerntaak van lerarenopleidingen ten aanzien van praktijkgericht onderzoek opgevat kan worden. Dit wordt geïllustreerd dit met concrete voorbeelden en met ontwerpcriteria voor Centres of Expertise in de educatieve sector.

Referentie van den Berg, N., Geerdink, G., Geldens, J., Hennissen, P., Hoogland, J., van Katwijk, L., ... Timmermans, M. (2017). Praktijkgericht onderzoek dat bijdraagt aan innovatie van opleiding en praktijk. Netwerk Lectoren Lerarenopleidingen.
Gepubliceerd door  Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding 1 mei 2017