Hogeschool van Amsterdam

Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding

Het opleiden van leraren. Focusdeel De Nieuwe Meso 2016-2

In het nieuwste nummer van de Nieuwe Meso, het vakblad voor bestuurders en schoolleiders in het basis, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs is het Focus-deel dit keer gewijd aan het opleiden van leraren. De gastredactie bestaande uit HvA-lector Marco Snoek, Fontys-lector Quinta Kools en de DNM-redacteuren Pieter Leenheer en Gerritjan van Luin belichten het thema vanuit verschillende invalshoeken: de initiële lerarenopleidingen, ervaringen van startende leraren, en de wijze waarop de initiële lerarenopleiding en professionalisering van ervaren leraren kan samenkomen in professionele leergemeenschappen en in lesson studies. Daarbij gaan de verschillende artikelen in op de rol van schoolleiders en besturen bij het opleiden van nieuwe leraren en het ondersteuning van professionaliseren van ervaren leraren. Het focusdeel bevat bijdragen van verschillende HvA medewerkers: Marco Snoek, Evelien van Geffen, Tom van Eijck en Ed van den Berg. De Nieuwe Meso is te vinden op www.professioneelbegeleiden.nl en het complete nummer is te downloaden voor € 5,95. Interne medewerkers van de HvA Onderwijs en Opvoeding kunnen het nummer vinden op de DLWO.

Referentie

Snoek, M.; Kools, Q & Walraven, A. (2016). Vraagstukken bij het opleiden van leraren. De Nieuwe Meso, 3(2), 67-74.

Snoek, M. & de Bruijn, A. (2016). Versnippering maakt het werk van starters zwaar. Gesprek met twee startende leraren in het primair onderwijs. De Nieuwe Meso, 3(2), 87-90.

Van Geffen, E.  (2016). Lesson Study als professionaliseringsmethode. Ervaringen van leraren-in-opleiding. De Nieuwe Meso, 3(2), 99-101.

Van Eijck, T. & Van den Berg, E. (2016). Onderzoekend en ontwerpend leren in een professionele leergemeenschap van studenten, leerkrachten en opleiders. De Nieuwe Meso, 3(2), 103-105.

16 juni 2016