Hogeschool van Amsterdam

Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding

Mag je experimenteren met kinderen?

over het omgaan met de risico's van innovatie

Artikel

Hoe kunnen kwaliteitsborging en onderwijsinnovatie hand in hand gaan? Die vraag stelden we in het februarinummer naar aanleiding van de nieuwe werkwijze van de inspectie, bestaande uit een combinatie van het waarborgen van de basiskwaliteit en het stimuleren van scholen bij verdere kwaliteitsontwikkeling. Kwaliteitsborging en stimulering gaan niet vanzelfsprekend samen, zo leren we van een viertal innovatieve scholen. Bij onderwijsinnovaties horen risico's, terwijl kwaliteitsborging juist risico's wil reduceren. In dit artikel betogen we hoe innovatie en kwaliteitsborging wel samen kan gaan op scholen.

Referentie Snoek, M., Nicolaes, D., & de Wolf, I. (2018). Mag je experimenteren met kinderen? over het omgaan met de risico's van innovatie. Van twaalf tot achttien, 2018(Nov), 28-31.
Gepubliceerd door  Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding 1 november 2018