Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding

Leerlingen in het Amsterdamse onderwijs: Verschillende stadsdelen, verschillende schoolloopbanen?

Rapport

De relatie tussen schoolloopbanen van jongeren en de buurt waar zij opgroeien is eerder onderzocht in Amerikaans en Europees onderzoek. Hieruit blijkt dat er vooral nog behoefte is aan grootschalig onderzoek waarin gecontroleerd kan worden voor de effecten van de school.

Op basis van gegevens over ruim 10.000 Amsterdamse leerlingen uit vier cohorten (2007 tot en met 2010 als instroom- en 2010 tot en met 2013 als uitstroomjaren) uit een databestand van de gemeente Amsterdam is onderzocht of de schoolloopbanen samenhangen met kenmerken van de leerling, de school en het stadsdeel, kijkend naar advisering aan het einde van de basisschool en onderwijsrendement in de onderbouw van havo/vwo.

Gepubliceerd door  Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding 14 juni 2016

Publicatiedatum

jun 2016

Auteur(s)

Sandra van Otterloo
Merel van der Wouden
Lotje Cohen, Onderzoek
Bonne Zijlstra

Publicaties: