Hogeschool van Amsterdam

Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding

Onder Soep lezing door Tessa de Leur

Beeldvorming en verbeelding; tekenen in het (geschiedenis)onderwijs.

Lezing/College

Geschiedenis is een talig en vaak abstract vak. Voor leerlingen kan dat lastig zijn. Een manier om leerlingen te helpen het verleden beter te begrijpen, is ze de opdracht te geven zich concreet voor te stellen hoe het “vroeger” was.

Het onderzoek

Het onderzoek van Tessa de Leur richt zich op verschillende soorten opdrachten die leerlingen stimuleren het verleden te verbeelden, en de mogelijkheden die deze opdrachten bieden. Het doel van het onderzoek is om vast te stellen welke (soort) opdrachten leiden tot welke (soort) leeropbrengsten.

Foto Tessa de Leur

Inhoud lezing

Tijdens de Onder Soep lezing zal Tessa de Leur vooral ingaan op een deelstudie naar teken-opdrachten. De resultaten hiervan zijn niet alleen toepasbaar op de maatschappijvakken; ook docenten van de exacte vakken en de talen kunnen ermee aan de slag.

De inleiding van de lezing wordt verzorgd door Arie Wilschut, lector didaktiek van de maatschappijvakken.

 

Over Tessa de Leur

Tessa de Leur is docente geschiedenis, vakdidacticus en onderzoekerster bij het Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding.
U kunt hier meer informatie over haar promotieonderzoek vinden

Programma

Datum: 

donderdag 12 oktober 2017

Tijd:

12.00 -12.50

Locatie:

KSH 03A02, Kohnstammhuis

 

Gepubliceerd door  Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding 19 september 2017