Hogeschool van Amsterdam

Kenniscentrum Bewegen, Sport en Voeding

Methode

Meten Amsterdamse Motoriek Basisonderwijs

De onderzoekers van MAMBO meten jaarlijks op circa 30 Amsterdamse basisscholen de motorische ontwikkeling van kinderen. Een groep ALO-studenten is hiervoor speciaal opgeleid.

De studenten installeren de meetapparatuur en gaan samen met de gymdocent aan de slag. De gegevens die zij verzamelen, koppelen zij terug aan de gymleraar. Hij kan daardoor de lessen beter afstemmen op de behoeften van zijn leerlingen.

Motorische ontwikkeling kinderen 4,5 jaar

Bij kinderen van vierenhalf gebruiken de onderzoekers Movement ABC2 om de motoriek te meten. Deze test bestaat uit alledaagse vaardigheden zoals kralen rijgen, munten in een doosje doen, springen en op één been staan.

Motorische ontwikkeling kinderen 6-12 jaar

Bij kinderen van 6-12 jaar kijken de onderzoekers tijdens gymlessen naar de motoriek aan de hand van oefeningen met hinkelen, springen, coördinatie en balvaardigheid. Daarnaast stellen ze de kinderen vragen over hun sportactiviteiten en meten zij de lengte, het gewicht en daarmee de BMI.

Samenhang motoriek en BMI

Tim van Kernebeek, HvA-onderzoeker MAMBO: ‘Sommige kinderen vertonen ineens een grote achterstand in hun motorische ontwikkeling. Wanneer gebeurt dat en wat is de samenhang met de lengte- en gewichtsontwikkeling? Daar hopen we meer duidelijkheid over te krijgen.”

Gepubliceerd door  Kenniscentrum Bewegen, Sport en Voeding 1 december 2015