Hogeschool van Amsterdam

Kenniscentrum Bewegen, Sport en Voeding

‘AH effectiever dan Voedingscentrum bij veranderen eetcultuur'

Opleidingsmanager Voeding en Diëtetiek reageert op verminderen vleesconsumptie

23 nov 2018 16:25 | Afdeling Communicatie

Het Voedingscentrum is deze week een campagne gestart om mannen te verleiden om minder vlees te eten. Tegelijkertijd uitten klanten van Albert Heijn hun teleurstelling over het tekort aan vis- en vleesrecepten in het receptenblad Allerhande. Hoe beziet Lenno Munnikes, opleidingsmanager bij de HvA-opleiding Voeding en Diëtetiek deze verschijnselen?

De campagne van het Voedingscentrum heeft als doel om mannen vaker naar alternatieven voor vlees te laten rijpen, zoals noten, ei en peulvruchten. Er zijn t-shirts met opdrukken als ‘it’s pea nuts’ en ‘get egg-cited’. ‘Een mooie campagne’, zegt Lenno Munnikes. ‘en ook heel belangrijk.’ De opleidingsmanager heeft echter ook een ‘maar’.  “Gezien het beeldmateriaal van de campagne richten zij zich op de hippe man, die toch al bezig is met gezonde voeding. Vlees eten zou geassocieerd worden met stoerheid. Maar dat is het in mijn omgeving helemaal niet. Het is eerder stoer om minder vlees te eten. Dus ik vraag me wel af of de campagne de juiste doelgroep bereikt.” 

Duurzaamheid

Minder vlees is ook een aspect van de opleiding Voeding en Diëtetiek. Munnikes: “We zijn veel bezig met duurzaamheid en waar het eten in de toekomst vandaan moeten komen. Ook bij de herziening van het curriculum zal dit steeds op de agenda staan. De ethiek van de voedselconsumptie en dus ook minder vlees is in de opleiding echt een issue.”

Eetcultuur

Afgelopen week meldde het Algemeen Dagblad dat klanten teleurgesteld waren over het beperkt aantal vlees- en visrecepten in de feesteditie van het receptenblad Allerhande.  Ook Munnikes bekeek het blad. ‘Er staan inderdaad veel vegan-recepten in, en trouwens ook veel dingen voor kinderen.’ De teleurstelling van klanten heeft ongetwijfeld te maken met hun verwachtingen. Eten is cultuur en cultuur is gebaseerd op afspraken. Die zijn aan het veranderen, aldus de opleidingsmanager.  ‘AH heeft natuurlijk heel goed nagedacht over de feesteditie. Zij zullen deze recepten gekozen hebben omdat er vraag naar is. In die zin reflecteert de supermarkt de eetcultuur.’  Vanuit een heel andere ideologie streeft de grootgrutter hetzelfde doel na als het Voedingscentrum met haar campagne om mannen minder vlees te laten eten. Munnikes: ‘AH laat zien hoe je het moet doen, koken zonder vlees. Daarom zouden zij wel eens effectiever kunnen zijn dan het Voedingscentrum.’

Zie ook: Linzenburgers en bananenbrood