Lectoraat Kansrijke Schoolloopbanen in een Diverse Stad

Roel van Asselt

Scoolloopbaan: een jaar MULO (= vmbot), HBS-B, universitair Wiskunde MO-B, bevoegdheidscursus ICT Universiteit Twente en 2 propedeuses. Werkt op dit moment (2017) nog als zelfstandig adviseur en gepensioneerd Lector Saxion Hogescholen, Ombudsman Stedelijk Lyceum Enschede en Lid Omgevingsraad van het Twents Carmelcollege.

Vertrouw op je eigen intuïtie bij het nemen van beslissingen. Realiseer je dat je opdrachtgevers eigen agenda ‘s hebben en heb (dus) niet onbeperkt vertrouwen in diegenen die “boven ons gesteld zijn”. Realiseer je dat als je ergens echt goed in bent, je om die reden ook vijanden hebt. Wat geleerd is wordt vergeten, wat begrepen is wordt onthouden.

Leerloopbaan

Ik kon niet naar de hbs vanwege mijn zwakke rekenprestaties. Na een jaar mulo kon dat echter alsnog. Zowel de bètavakken als de talen gingen mij goed af en ik wilde in eerste instantie Frans gaan studeren aan de universiteit van Groningen, omdat het daar kon zonder gymnasiumopleiding. Uiteindelijk werd het toch wiskunde in Utrecht, nadat mijn oude natuurkunde leraar mij verzekerde dat ik het bijvak theoretische natuurkunde goed aankon. Dat pakte anders uit. Wiskunde liep (uiteindelijk…) goed maar natuurkunde niet. Omdat ik de eerste in de familie was die een universiteit betrad en hoewel ik met hoge cijfers het hbs-diploma behaalde, meende ik dat natuurkunde niet voor mij bedoeld was en liet ik het vallen. Ik wilde overigens pertinent wiskundeleraar worden en heb mijn studie afgesloten met een eerstegraads wiskunde bevoegdheid.

Toen ik leraar wiskunde was op een hts heb ik op de Universiteit van Twente de lesbevoegdheid ICT behaald en daarna twee propedeuses om wiskunde goed toegepast te kunnen geven op een hts. Het stelde mij ook in staat om, samen met 4 collega’s van andere hogescholen een wiskundemethode te schrijven, waar ik eindredacteur van was en die plm. 15 jaar marktleider is geweest. Na 8 jaar leraarschap werd ik adjunct-directeur van de hts. De managementvaardigheden en de bestuurlijke competenties heb ik in de praktijk “geleerd”, door goed op te letten hoe anderen veranderingen realiseren. Het belangrijkste dat ik leerde is om geen weerstanden op te roepen en goed te luisteren naar wat mensen willen en kunnen. Verder ontdekte is dat goede communicatie, een ‘open mind’ en integriteit ingrediënten zijn voor succes. Tevens leerde ik mijn grenzen kennen: soms te ongeduldig zijn en te veel tegelijk willen. Ik leerde ook dat zolang je progressie in je eigen competentieontwikkeling ervaart, je sterk gemotiveerd blijft om door te gaan en om jezelf te verbeteren. Iets wat ik ook in de muziekbeoefening al had ervaren. Mijn onderzoeksvaardigheden moeten op een of andere manier in mijn DNA zijn meegekomen (mijn vader zei altijd: “jij moet journalist worden”). Als hoofd Studentzaken van Saxion Hogescholen deed ik onderzoek naar de doorstroom in het onderwijsstelsel met enige landelijke betekenis. Mede om die reden werd ik benoemd als Lector bij Saxion Hogescholen.

Grootste hobbel

Gebrek aan zelfvertrouwen een bepaalde leertaak aan te kunnen in vergelijking met anderen die veel slimmer zijn dan jezelf; in combinatie met de dwang om van een onderwerp alles tegelijk te willen begrijpen.

Beste zetje

Op je werk: “dat doe je goed zeg!”; met steun en bevestiging vanuit het “thuisfront`.

Gepubliceerd door  Lecoraat Kansrijke schoolloopbanen 31 oktober 2018