Hogeschool van Amsterdam

FLOOR

HvA-studenten Voeding en Diëtetiek maken gezonde verleidingen

Veganistische shoarma en Zeewierchips winnen de juryprijs, publiek kiest voor Protamine-ijs

3 jul 2018 15:01 | Afdeling Communicatie

Dat ‘gezond’ ook gelijk kan staan aan ‘verleidelijk’, lieten eerstejaars HvA-studenten Voeding en Diëtetiek donderdag 28 juni zien tijdens het SMAAK-event. In kleurige marktkraampjes prezen de studenten hun zelfgemaakte hapjes aan die ook geproefd konden worden. De jury koos de Veganistische shoarma en de Sea side chips, zeewierchips, als winnaar. Die krijgen een plaats in de kantines van de Hogeschool van Amsterdam.


We worden te zwaar en we eten te ongezond. Dat is met de huidige prikkels en verleidingen in onze voedselomgeving bijna onvermijdelijk. Chocoladeverleidingen bij de kassa, patatgeuren op straat, overal eettentjes en niet te vergeten de media, die ongezonde drankjes koppelen aan verleidelijke omgevingen zoals zonnige eilanden of wedstrijdprijzen. Door deze continue prikkels maken we onbewust ongezondere keuzes dan we eigenlijk zouden willen. 

Gezonde verleidingen

Maar kunnen we het publiek ook verleiden om een gezonde keuze te maken? Die uitdaging grepen studenten Voeding en Diëtetiek bevlogen aan. Zij bedachten verantwoorde alternatieven en hielden daarbij rekening met duurzaamheid en dierenwelzijn.

Het resultaat: een breed aanbod van gezonde hapjes, die zij onlangs aan het publiek presenteerden tijdens het SMAAK-event van de HvA. Een proeverij van brownies van bonen tot vegan producten, zoals fruitige sushi en spinazie-scones.  

Studente met schaal hapjes op het SMAAK-event

In het seminar voorafgaand aan de Smaak-markt gingen vier sprekers in op hoe wij omgaan met verleidingen. Hoe doorsta je de proef als je in de namiddag struikelt over het voedselaanbod in het ‘lopend buffet’ Amsterdam Centraal Station? Dikwijls geven mensen aan deze verleiding toe bij stress of vermoeidheid. Marion Hoogkamer vertelt dat ‘mensen moeite hebben om hun gevoel en emoties te kunnen dragen, ze zijn overprikkeld en niet meer in control. Dan gaan we op zoek naar afleiding.’

Online diëtist Jonathan Klaassen maakt zijn cliënten bewust van de omgeving en leert hen omgaan met de bijbehorende emoties. ‘Zondig je toch een keer, zie dit dan als leermoment’. Eveline Russ, van Food Cabinet, vroeg de zaal of het verbieden van ongezonde snacks een taak is van de overheid. Ongeveer de helft van de aanwezigen, voornamelijk bestaand uit voedingscoaches, diëtisten en huisartsen, gaf een voorzichtig ‘ja’. Een reactie uit de zaal luidde dat je ook dik kan worden door het eten van te veel gezonde snacks. Een aanwezige huisarts meldde daarop dat ‘te zware mensen die gezond eten altijd nog beter af zijn’. Die mededeling gaf de zaal een vrijbrief om de dag gezond af te sluiten bij de vele kraampjes van de studenten.

Sprekers 

  • Patrick Wessels: Studeerde af in Economic & Consumer Psychologie. Hij combineert psychologie met marketing. Om gelukkiger te worden van zijn eigen (aankoop)keuzes. En om anderen daarbij te helpen. Met artikelen op zijn blog , in kranten, magazines, op radio en soms op televisie. En inmiddels ook in zijn eigen boek: Geld maakt wél gelukkig (als je weet hoe je het moet uitgeven). In zijn presentatie legt hij uit voor welke ongezonde verleidingen we gemakkelijk vallen en hoe dat relatief eenvoudig gezonder kan.
  • Jonathan Klaassen: HvA alumnus Voeding en Diëtetiek, (online) diëtist en auteur van het boek Voedsel voor je Geest. Hij publiceert artikelen over voeding op zijn blog of op Instagram. Daarnaast heeft hij een online praktijk waarbij hij mensen helpt om gezonder te leven en om te gaan met verleidingen. Zijn aanpak: dagelijkse online coaching om gedragsverandering te realiseren. 
  • Marion Hoogkamer: Werkt als psycholoog, haptotherapeut en diëtist. Zij behandelt al 25 jaar mensen met eet- en gewichtsproblemen. Marion heeft een eigen praktijk en heeft zes jaar gewerkt voor Ready for Change, waar ze mensen met eetverslaving heeft behandeld. Marion vertelt hoe stress leidt tot impulsief eetgedrag. Ze laat aan de hand van oefeningen zien hoe een cliënt de balans tussen hoofd en lichaam weer terugvindt en hierdoor de verleiding kan weerstaan.
  • Food Cabinet: een campagnebureau dat zich inzet voor een duurzamer, eerlijker en gezonder voedselsysteem: . Ze organiseren publieksevenementen over voedselmarketing, ontwikkelen speelse campagnes, geven workshops en organiseren ontmoetingen tussen boeren en designers. Een vierdejaarsstudent Voeding en Diëtetiek presenteert samen met Food Cabinet twee projecten, het Eetparadijs en Food in Motion, die de voedselomgeving in de stad op een creatieve manier in kaart brengen en proberen te veranderen.

Zeewierchips, ontwikkeld door studenten Voeding & Diëtetiek

Sea Side Chips, zelfs lekker zonder dip

Publieksprijs en vakjury

Het publiek en de vakjury konden stemmen op hun favoriete hapje: een uitdaging met het aanbod van 52 kraampjes.

Protamine-ijs, ontwikkeld door Tim Goudswaard, Merel den Hertog, Emma Onderwater, Chrita Kemp en Laure Smit, won de publieksprijs. Deze studenten ontwikkelden ijs met extra eiwit en vitamines speciaal geschikt voor ouderen.

Bij de vakjury, met daarin afgevaardigden van het Food Lab en HvA-cateraar Cormet, stonden twee hapjes op de eerste plek. Zij kozen de Veganistische Shoarma van Charlotte Lafage, Friso Dekker, Ellen Weijers en Raniëll Nijhuis en daarnaast de Sea Side Chips, knapperige zeewierchips, van Ronald van Engen, Marieke van de Put en Taneisha Sanches. De studenten ontwikkelen de producten samen met het HvA Food Lab verder.  Volgend jaar ligt het eindresultaat in de kantines van de HvA.

Meer informatie

Presentatie 52 kraampjes  (pdf)
Smaak-event 

gepresenteerde hapjes in de kraam
foodmarkt smaak-event