FLOOR | Cultureel Platform HvA

Focus - de wereld van ASML

Lezing met Marc Hijink

Evenement

Zonder ASML zou de wereld er heel anders uitzien. Dit bedrijf ontwerpt de gigantische en uiterst complexe machines die de meest geavanceerde chips ter wereld kunnen produceren. Microsoft, Apple, Google, Nvidia en Alibaba: alle techreuzen zijn afhankelijk van de chips die worden gemaakt met de apparaten van ASML. Jarenlang opereerde de multinational op de achtergrond, maar door een geopolitieke aardverschuiving is het bedrijf in het middelpunt van de technologieoorlog beland. Zowel Amerika als China wil zichzelf van de beste chips kunnen voorzien, en Europa wil dat ook. Elke supermacht aast op ASML.

Hoe is het zo ver gekomen? Hoe wist het bedrijf vanuit het kleine Veldhoven zo’n cruciale rol in de chipwereld te veroveren? NRC-journalist Marc Hijink volgde ASML jarenlang van binnenuit. Hij sprak intensief en wereldwijd met alle hoofdrolspelers in het ASML-netwerk, van oud-medewerkers, toeleveranciers en chipfabrikanten, tot politici en critici.

Het resultaat is Focus, een adembenemende, zeer toegankelijk geschreven reis door de techwereld, van Azië tot Arizona, langs cleanrooms en boardrooms, tot in de achterkamertjes in Washington aan toe. Naast een bijzonder inside portret van een Nederlands miljardenbedrijf is Focus een uniek verhaal over industriële innovatie in Europa en de wereldwijde strijd om economische en militaire macht. Want wat gaat er werkelijk om in dit geheimzinnige bedrijf, dat zich plotseling in het oog bevindt van de stormachtige wereldpolitiek?

🗓️ Donderdag 16 mei 2024 ⏱️ 17.00 - 18.30 uur 📍 FLOOR - Wibautstraat 3b 💰 Gratis toegang

De Volkskrant over Focus: “Met humor en een vlotte pen maakt hij de complexe materie behapbaar. Het is een heerlijk, vlot verhaal over de intriges en overnames waardoor ASML tot wereldwijde monopolist is uitgegroeid.”

Het Financieele Dagblad over Focus: “Een uitstekend boek. Wie wil begrijpen waarom de Amerikanen hun pijlen nu op ASML richten en hoe dat spel verloopt, komt met Focus een heel eind. Technisch directeur Martin van den Brink spat van de pagina’s als een kruising tussen Albert Einstein, Gordon Ramsay en Mr. Bean.”

Chris Miller, auteur Chip War over Focus: “De geschiedenis van ASML is een verhaal van technische expertise en zakelijk inzicht, om een van Europa's meest waardevolle bedrijven te creëren. Marc Hijink biedt een ongeëvenaarde analyse van de buitengewone opkomst van ASML.”

Dit event wordt georiganiseerd door de HvA Faculteit Business en Economie.

Gepubliceerd door  FLOOR 27 maart 2024

Startdatum 16 mei